NHG: ‘Sneller duidelijkheid bij betalingsproblemen’

0

Iedereen die een hypotheek met NHG heeft afgesloten, kan veel sneller duidelijkheid krijgen over de mogelijke oplossingen bij betalingsproblemen. Momenteel kan dat maanden duren en weten mensen lang niet waar ze aan toe zijn. Om dit structureel te verbeteren is NHG, in samenwerking met enkele ketenpartners, druk bezig geweest om dit proces te versnellen.

Volgens NHG is dit nu extra belangrijk vanwege een mogelijke toename van het aantal woningeigenaren met betalingsproblemen vanwege de Covid-19 crisis. Daarom roept NHG alle ketenpartners op om zich versneld aan te sluiten bij deze aanpak.

Betalingsproblemen

Arthur van de Woestijne, Manager Dienstverlening NHG: “Wij staan voor verantwoorde woonfinanciering en bij financiële problemen zoeken we naar oplossingen om woningbehoud te kunnen realiseren. Als een consument te maken krijgt met betalingsproblemen, vanwege bijvoorbeeld een sterfgeval, relatiebeëindiging, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, is het belangrijk dat NHG, in samenwerking met haar ketenpartners, snel met een passende oplossing komt.”

Efficiënter

NHG en ketenpartners willen dit bijbehorende traject graag samen versnellen. Momenteel zorgen dubbele administraties, veel handmatig werk en een grote hoeveelheid correctietaken voor een te lang beheerproces. Het afgelopen jaar heeft NHG zich ingezet om dit beheerproces efficiënter in te richten en handmatige en dubbele handelingen te beperken. Dit doet de organisatie via de zogenaamde ‘digitalisering klantreis in beheer’; een automatische data-uitwisseling tussen NHG en ketenpartners betreffende het aan- en afmelden van een NHG-hypotheek, mutaties en beheeractiviteiten.

Goed voorbereid

Ketenpartners die zich bij NHG aansluiten op de digitalisering klantreis in beheer, willen de consument structureel sneller helpen en ze zijn zo ook beter voorbereid op financieel uitdagende tijden waarin snelheid cruciaal is voor woningbehoud. NHG verwacht dat volgend jaar de aantallen mensen die in betalingsproblemen komen zullen toenemen als gevolg van de Covid-19 crisis.

Coronacrisis

Van de Woestijne: “Niemand heeft een glazen bol en kan met zekerheid zeggen wat de gevolgen van de coronacrisis zullen zijn voor de woningmarkt. Wat we wel weten, is dat tijdens de vorige crisis het aantal klanten dat vanwege betalingsproblemen een beroep deed op NHG in korte tijd vertienvoudigde. Een gemiddeld beheerproces kon in die periode (van achterstand tot verkoop) wel twaalf maanden duren. Dit betekende dat de consument dus maandenlang in onzekerheid kon zitten. Deze situatie was onacceptabel en die willen wij, en onze ketenpartners, niet meer laten voorkomen. We moeten daarvoor nu handelen, NHG samen met ketenpartners, om in de toekomst dit soort situaties te voorkomen. Het digitaliseren van de klantreis in beheer is een onmisbare stap in deze richting.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.