Netwerkbewustzijn versnelt verandering

0

Innoveren en digitaliseren zijn de twee cruciale factoren om zaken te kunnen blijven doen met de klant en hebben daarmee een grote invloed op het succes van een organisatie. Niet nadenken over nieuwe technologieën en data is old fashion.

Die quote vingen we op tijdens het onlangs gehouden Credit Summer Event, waar tech en innovatie om structurele uitdagingen van financiële professionals op te lossen centraal stonden. Stand-up filosoof Martijn Aslander gaf een inspirerende keynote tijdens het event. “We staan aan de vooravond van een enorme explosie aan technologie en innovatie. Een nog grotere dan we nu kunnen bedenken. Dit heeft alles te maken met het netwerkbewustzijn van de mens. Netwerken zorgt voor steeds snellere veranderingen.”

Een voorbode voor de toekomst

Innoveren is belangrijk stelt hij, maar als bedrijven nieuwe technologieën inzetten, is het wel zaak om de klantloyaliteit altijd in acht te nemen. “De eerste man die ooit een fax kocht, kon er niets mee tot het moment dat iemand anders ook een fax kocht. Op dat moment had hij er pas wat aan. De duizendste verkochte fax voegde pas echt waarde toe aan de eerste; dit is de kracht van het netwerk. Met faxen duurde het erg lang, maar tegenwoordig is er iets bijzonders aan de hand, namelijk het cumulatief stapeleffect.

Dit heeft te maken met de snelle veranderingen om ons heen. Denk maar aan de tijd die het in beslag nam om van radio naar zwart-wit televisie over te stappen. Dit duurde twintig jaar. Tegenwoordig gaat dat veel sneller. In de zomer van 2016 omarmden 1 miljard mensen binnen een dag de nieuwe technologie Augmented Reality in de vorm van Pokémon Go. Dat zo veel mensen dit in korte tijd speelden, is een voorbode voor de toekomst”, aldus Aslander.

Real time actie en inzicht

Real time actie en inzicht is waar het volgens Aslander om gaat. “De financiële dienstverlening kan hierop inspelen. Denk bijvoorbeeld aan boekhouders; zij zijn continu bezig met financiële verslaggeving in het verleden. De nieuwe technologie laat real time verslaggeving al toe, waardoor boekhouders verdwijnen en klanten altijd inzicht hebben in de nieuwste cijfers.

Oude principes gelden niet meer

Door de razendsnelle opkomst van de verschillende technologieën gelden volgens Aslander oude economische principes niet meer. “Waar vroeger innovatie leidde tot financiële en economische groei, is er nu iets anders aan de hand. Omdat iedereen toegang heeft tot een schat aan technologieën praten we niet meer over schaarste, maar over overvloed. Het landschap verandert waardoor we terug moeten naar de tekentafel. Ook binnen de financiële dienstverlening is dit belangrijk.”

Lees hier gratis het hele eventverslag in de digitale e-InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.