Nederland loopt niet warm voor herstel in natura

0

CED vindt het een gemiste kans dat verzekeraars in Nederland en België in 85% van de gevallen geld uitkeren bij een verzekerde schade. In Europa wordt het merendeel van de verzekerde schades volgens CED juist in natura vergoed. “Mits je het zorgvuldig organiseert, wordt iedereen daar beter van.”

Onderzoek door CED wijst uit in Europa gemiddeld 60% van de schades in natura wordt afgehandeld. In de Benelux houden verzekeraars juist opvallend vaak vast aan een financiële vergoeding als standaardoplossing. Opmerkelijk, schrijft CED. “Vooral omdat onderzoek aantoont dat de klanttevredenheid het hoogst is wanneer een verzekerde zijn schade niet gecompenseerd, maar gerepareerd krijgt. Dat scheelt immers tijd en rompslomp.” In een whitepaper naar aanleiding van het onderzoek, benoemt CED drie pijlers die nodig zijn voor succesvol herstel in natura.

Spookbeelden

Wat zou de reden kunnen zijn dat verzekeraars in de Benelux op dit vlak nog zo terughoudend zijn? “Ik denk dat veel verzekeraars aanhikken tegen de nieuwe risico’s die in beeld komen als je schade in natura vergoedt”, zegt Robin Roest, divisie directeur CED Repair. “En die moet je inderdaad goed managen. Als een reparatie niet goed wordt uitgevoerd en extra acties nodig zijn, maak je juist méér kosten en is de klant minder tevreden. Uit ons onderzoek blijkt dat je niet bang hoeft te zijn voor dat spookbeeld. Je kunt dat risico prima afdekken.”

Waterdicht kwaliteitscontrolesysteem

Een succesvol herstel in natura begint volgens Roest met een waterdicht kwaliteitscontrolesysteem over de héle keten. Van het screenen van herstellers tot het monitoren en evalueren van uitgevoerde reparaties. Daarnaast is het volgens hem belangrijk dat je een gepersonaliseerde service biedt en een slim platform inricht waar alle betrokkenen – gedupeerde, schadebehandelaar en hersteller – zo makkelijk mogelijk hun werk mee kunnen doen.

CED gelooft al jaren sterk in de voordelen van herstel in natura en heeft hiervoor zelf het Repair platform ingericht. “Verschillende klanten in Nederland hebben dit inmiddels zelf ervaren in de vorm van hogere klanttevredenheid én lagere kosten per claim.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.