Nederland koploper in online aankopen

0

In de Europese Unie kocht 57% van de mensen in 2017 goederen of diensten online. In Nederland winkelde dat jaar maar liefs 79% van de mensen van 16 tot 75 jaar online. Nederland zit daarmee in de top-5 van EU-landen, blijkt uit onderzoek van het CBS.

In de hele Europese Unie is online winkelen sterk toegenomen. In 2007 kocht nog maar 30% van de mensen online goederen en/of diensten. In 2017 was dit percentage bijna verdubbeld tot eerdergenoemde 57%.

Zowel in Nederland als in de ons omringende landen heeft het online winkelen een hoge vlucht genomen. Vandaag de dag is in het Verenigd Koninkrijk online aankopen het meest gebruikelijk; in 2017 winkelde 82% van de bevolking daar online. Van de Duitsers kocht dat jaar 75% goederen of diensten via internet. Met 60% winkelen in België aanzienlijk minder mensen online.

Populaire productgroepen

De meest populaire productgroep die in de EU online gekocht wordt is kleding of sportartikelen. Meer dan de helft van de Nederlanders kocht dit soort producten via internet. In 2017 was het aandeel Nederlanders dat online levensmiddelen kocht met 29% het hoogste in de Europese Unie (gemiddeld 14%). In 2017 was dit percentage voor het eerst hoger dan in het Verenigd Koninkrijk, dat tot dat jaar hiermee voorop liep.

Dit onderzoek laat niet de online aankopen in de categorie aandelen, verzekeringen of andere financiële diensten zien. De meest recente cijfers die het onderzoek op dat onderdeel laat zien dateren uit 2015. In dat jaar stond Nederland met 7% onderaan in het midden. Bovenaan stonden de UK (22%), Finland (20%), Zweden en Noorwegen (16%) en Denemarken (15%).

Consumptiecijfers juni

Consumenten hebben in juli 2,6% meer besteed dan in juli 2017. De groei is even groot als in de voorgaande maand. In juli 2018 hebben consumenten vooral meer uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen. Aan woninginrichtingsartikelen en huishoudelijke artikelen werd juist minder uitgegeven.

De uitgaven aan diensten, zoals verzekeringen, woninghuur, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant of kapper, lagen in juli 2018 ruim 2% hoger dan een jaar eerder. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.