Munt opnieuw verkozen tot beste geldverstrekker

0

Munt Hypotheken is door financiële intermediairs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2017.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van De Nationale Hypotheekbond, waarbij 407 onafhankelijke intermediairs een oordeel gaven over welke geldverstrekker zijn werk het beste uitvoert. Vorig jaar werd Munt ook als eerste gekozen. Florius en Obvion zijn respectievelijk als nummer twee en drie geëindigd, vorig jaar was dat net andersom.

Tevredenheidsaspecten

In het onderzoek is gekeken naar elf losse tevredenheidsaspecten, zoals responstijd, het bieden van nazorg, klachtafhandeling, rente- en aflosfaciliteiten, innovatie in producten en dienstverlening en duidelijkheid in communicatie. Munt scoorde vooral goed op rente- en aflosfaciliteiten, innovatie in producten en dienstverlening en op het aanvraag- en acceptatieproces. Menno Luiten (foto), Commercieel Directeur van MUNT Hypotheken: “Voor het tweede jaar op rij weten de adviseurs waarmee we samenwerken ons te waarderen. Daar doen we het voor. Maar we zijn er nog lang niet. Het moet nog veel beter!”

Beoordeelde onderdelen

Twee aspecten waar het merendeel van de aanbieders over het algemeen slecht op presteert, zijn de klachtafhandeling en de mate van faciliteren van nazorg. De klachtafhandeling is volgens adviseurs (ver) beneden de maat en is voor elke aanbieder een verbeterpunt. Voor nazorg geldt dat de meerderheid van de adviseurs tevreden is over Obvion en Florius. Alle andere aanbieders krijgen een (zeer) slecht oordeel over het bieden van nazorg. “Geldverstrekkers kunnen in het faciliteren van nazorg nog veel verbeteren in samenwerking met adviseurs. Daar ligt voor de hele hypotheekbranche een kans om de klantbediening te verbeteren en vertrouwen te winnen bij klanten. En al helemaal als aanbieders dat proactief zouden doen”, zegt Jeroen Oversteegen, directeur bij De Nationale Hypotheekbond. “Opvallend is dat veel geldverstrekkers beter scoren dan in 2016 in het aanbieden van rente- en aflosfaciliteiten. Ook het aanvraag- en acceptatieproces wordt over het algemeen goed beoordeeld.”

Aanvraag- en acceptatieproces

Verder blijkt dat adviseurs het aanvraag- en acceptatieproces bij de meerderheid van de geldverstrekkers als goed beoordelen. Oversteegen: “Een punt van kritiek is dat flexibiliteit en snelheid verbeterd kunnen worden. Adviseurs willen meer flexibiliteit zien in gevallen waarbij een aanvraag op één punt niet kwalificeert. Geldverstrekkers zouden meer moeten kijken naar het ‘totaalplaatje’ en af moeten kunnen wijken waar dat verantwoord kan, vinden adviseurs. Onder flexibiliteit verstaan adviseurs ook innovatieve verbeteringen zoals het automatisch aanpassen van risicoklassen en ruimere boetevrije aflosmogelijkheden.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.