Bijna drie jaar heeft Moneyou gebouwd aan een solide landelijke dekking in het intermediaire distributiekanaal. Nu dat punt is bereikt gaat de geldverstrekker een nieuwe groeifase in. Naast beschikbaarheid wil het hypotheeklabel ook relevanter worden. Daarvoor zijn onlangs de eerste stappen gezet.
Om de basic kern bouwt Moneyou een flexibelere laag
In 2021 is Moneyou begonnen met het vergroten van de beschikbaarheid binnen het intermediaire kanaal. De geldverstrekker richt zich op zowel starters, doorstromers als oversluiters met een eenvoudige financieringsvraag, volgens het principe ‘het past of het past niet’. In de afgelopen drie jaar is er zorgvuldig gebouwd aan een solide beschikbaarheid van de Moneyou Hypotheek op het intermediaire schap. Moneyou heeft die bouwfase succesvol afgerond en begint nu aan de groeifase, vertelt Edwin Janssen. Hij heeft onlangs de stap gemaakt van Manager Relatiemanagement naar Manager Moneyou. In die functie volgt hij Denise Dirven op.
Janssen: “Denise is een bouwer en heeft Moneyou gebracht waar het nu staat. Door de gefaseerde opschaling van de beschikbaarheid in de intermediaire distributieketen hebben we ook steeds onze belofte kunnen waarmaken. Vanaf dag één belooft Moneyou het intermediair een scherpe rente en snelheid. En dat in combinatie met een voorspelbaar hypotheekproces en persoonlijk contact waar dit een toegevoegde waarde heeft. Na bijna drie jaar bouwen gaan we nu een nieuwe groeifase in. Vanuit mijnachtergrond binnen Moneyou gaan we ons (nog) meer focussen op groei en relevantie in het intermediaire distributiekanaal. Maar altijd op een tempo dat ons in staat stelt de belofte, die we op de eerste dag aan het intermediair hebben gedaan, waar te maken.”
Meegroeien met de klant
In het voorjaar kondigde Janssen al aan dat Moneyou nieuwe stappen zou gaan zetten in de beheerfase van de hypotheek. De starter wordt tenslotte ook weer doorstromer en daarom vindt de geldverstrekker het belangrijk dat de basic hypotheek tijdens de gehele looptijd met de klant meegroeit. Concreet willen ze bijvoorbeeld klanten die met een vast dienstverband zijn binnengekomen en tijdens de looptijd ondernemer worden, ook in de beheerfase kunnen helpen. Hiervoor heeft Moneyou per 2 september haar beheerbeleid verruimd en verschillende beleidsregels herschreven. Daarmee wordt voorkomen dat een klant in deze specifieke inkomenssituatie gedwongen wordt om over te sluiten.
De aanpassing geldt voor bestaande en nieuwe leningen in deze situaties bij het verhogen van de bestaande lening, bij herfinanciering op einde economische looptijd (EEL) en bij het gebruik van de verhuisregeling door bestaande klanten, bij de aankoop van een nieuwe woning. Daarmee laat Moneyou in de beheerfase het principe ‘het past of het past niet’ los waar dat nodig is.
Janssen: “Hiermee bevestigen wij het intermediair en de klant dat we een langdurige klantrelatie willen opbouwen. Dan kan de klant gedurende de gehele looptijd op ons rekenen. Daar is deze verruiming een voorbeeld van. Aan de voorkant zijn we heel strak en weten we precies wat we accepteren. Maar ook een bestaande klant moet geholpen kunnen worden en daarom willen we aan de achterkant flexibel zijn. Daarin moeten we ook wel realistisch zijn en dichtbij onze basic kern blijven. Verhuis je bijvoorbeeld naar een onderpand dat we normaal niet financieren, en wil je daarvoor de Moneyou-hypotheek die je tegen een rente van 1% hebt afgesloten meenemen, dan kan dat nog steeds niet. Je moet het basic maatwerk vooral zoeken in de ontwikkeling van het inkomen waar je als klant niet altijd invloed op hebt.”
Uitbreiding brondata
Moneyou heeft onlangs de ‘toestemming delen klantgegevens’ in de hypotheekofferte verankerd. Sinds eind augustus accepteert de geldverstrekker naast Ockto en iWize ook Veilig Ophalen als consumentendataleverancier. Adviseurs die Veilig Ophalen gebruiken in hun adviespakket hoeven hierdoor niet langer het UWV Verzekeringsbericht, het overzicht uit Mijnpensioenoverzicht en het identiteitsbewijs (bij bestaande klanten) apart aan te leveren bij Moneyou. Gescheiden klanten hoeven hierdoor ook niet langer een bewijs van inschrijving echtscheiding aan te leveren. De geldverstrekker ontvangt het bewijs automatisch als de adviseur de klantgegevens opvraagt via Ockto, iWize of Veilig Ophalen.
Met de app ‘Veilig Ophalen’ haalt de consument na een gegevensverzoek van de adviseur alle actuele brondata in één keer op. De adviseur controleert die gedeelde data en vervolgens wordt de informatie vanuit het digitale klantdos-sier zichtbaar in de online mijn-omgeving van de klant. Janssen: “Daarmee maken wij het voor de adviseur nog eenvoudiger om data bij ons aan te leveren. Het gegevensverzoek maakt het proces voorspelbaarder, eenvoudiger en daarmee weer een stukje sneller. Dit brengt ons opnieuw een stap dichter bij een volledig digitaal hypotheekproces, zoals afgesproken in het Convenant Brondata.”
De sleutel tot succes
Op HypoVak zijn Edwin Janssen en zijn team in de stand van Moneyou aanwezig om met het intermediair in gesprek te gaan. Met een oud-Hollands spel kan de adviseur meteen zijn behendigheid testen en mooie prijzen winnen. Op het SEH-congres was dat de oud-Hollandse sjoelbak. Welk spel op 10 oktober in de Midden Nederland Hallen wordt gespeeld blijft nog even een verrassing. Het zal in elk geval zorgen voor verbinding. En dat is precies wat Moneyou de komende tijd nog meer wil uitstralen.
Janssen: “Via de ketens, serviceproviders en volmachten heeft de Moneyou Hypotheek inmiddels een landelijke dekking bereikt en kan elke hypotheekadviseur onze hypotheek aan zijn klant aanbieden. Het HypoVak-thema ‘de sleutel tot succes’ staat bij ons voor luisteren naar de adviseur en zorgen dat je in de digitale wereld het persoonlijke contact niet uit het oog verliest. In de nieuwe groeifase gaan we het intermediair daarom nog vaker opzoeken dan we al deden. Samenwerken is dé sleutel tot succes.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.