Minder hypotheken met NHG

0

In het derde kwartaal van 2018 is het totale aantal nieuwe NHG-garanties met 5,1% afgenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. In dezelfde periode is ook het aantal ingediende verliesdeclaraties met 65% afgenomen (tot 174) ten opzichte van het derde kwartaal van 2017. Dit is het laagste aantal verliesdeclaraties sinds 2009. De voortdurend sterke stijging van de huizenprijzen leidt tot een waarborgfonds met een steeds robuuster fonds.

Het aantal huishoudens dat een hypotheek met NHG heeft gesloten voor de aankoop van een woning daalde in het derde kwartaal van dit jaar jaar-op-jaar flink (12,8%). Deze afname werd deels veroorzaakt door de sterke stijging van de woningprijzen in combinatie met de vaste NHG-kostengrens; hierdoor kwamen steeds minder woningen in aanmerking voor een lening met NHG. Daarnaast daalde volgens het Kadaster in het derde kwartaal van dit jaar het aantal verkochte bestaande woningen jaar-op-jaar met 7,3%. In het derde kwartaal hebben 2.500 huishoudens hun klantsituatie verbeterd door hun hypotheek naar NHG over te sluiten. Dat is 8,9% van het totale aantal nieuwe garanties.

Verkoop met verlies

In het derde kwartaal moesten 174 huishoudens een beroep doen op NHG vanwege een onvermijdelijke verkoop van de woning met verlies; dit is een daling van 65% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het is tevens het laagste aantal sinds het derde kwartaal van het jaar 2009. Het gemiddelde uitgekeerde verliesbedrag daalde jaar-op-jaar met bijna 30% tot ruim 17.700 euro. Vanwege de gestegen huizenprijzen is de verkoopopbrengst van een woning in steeds meer gevallen voldoende om de hypotheekschulden af te kunnen betalen.

Garantiemonitor

Sinds dit najaar heeft NHG inzicht in de beheersituatie van de circa 85.000 NHG-leningen die via 37 geldverstrekkers zijn gesloten gedurende de eerste drie kwartalen van 2018. Hiervoor heeft NHG een monitor ontwikkeld: de Garantiemonitor. Deze biedt NHG een totaalbeeld van de door geldverstrekkers aangeleverde garantiemeldingen. Het overzicht is onderverdeeld in garanties die direct goed zijn verwerkt en in garanties die niet direct verwerkt konden worden in de administratie van NHG (en waar de betreffende geldverstrekker dus geen aanspraak op de borgtocht kan maken). Met deze resultaten gaat NHG in gesprek met de individuele geldverstrekker: om processen te verbeteren, dan wel om te leren van de foutloze aanlevering.

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
FacebookTwitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.