‘Millennials veranderen woningmarkt voorgoed’

0

Hypotheekverstrekkers moeten hun dienstverlening aanpassen aan het digitale tijdperk, anders verliezen ze de strijd om toekomstige klanten aan neobanken als Revolut, Bunq en N26. De entree van de millennials zal de woningmarkt voorgoed veranderen, zegt softwarebedrijf Hyarchis.

Dat en meer staat te lezen in het rapport ‘Trends in Mortgage Tech’ van het softwarebedrijf. Adriaan Hoogduijn (foto), COO van Hyarchis: “In de afgelopen jaren hebben de millennials hun langverwachte entree op de woningmarkt gemaakt. Als eerste generatie die is opgegroeid in het digitale tijdperk benaderen zij hun huizenjacht op een radicaal verschillende manier. Ze zijn welvarender, minder geworteld, tech-savvier en hiernaast ook veeleisender dan de generaties die hen zijn voorgegaan. Met hun entree op de woningmarkt stellen zij veel gevestigde praktijken op de proef.”

Klantervaring in het digitale tijdperk

Uit het rapport komt naar voren dat veel financiële dienstverleners nog gebruik maken van omslachtige kredietverleningsprocessen die draaien op verouderde technologie met weinig aandacht voor de klantervaring. Hoogduijn: “De kloof tussen deze ervaring en de gewenste klantbeleving van millennials is een belangrijke oorzaak voor de snelle groei van neobanken zoals Revolut, Bunq en N26. Kijk je kritisch naar deze online aanbieders, dan is hun productaanbod geenszins vernieuwend. Het enige waarmee zij zich écht onderscheiden is het feit dat zij hun producten uitsluitend online aanbieden. De populariteit van neobanken is daarom dan ook niet te danken aan hun productaanbod, maar hoofdzakelijk aan het succesvol faciliteren van de customer journey van het digitale tijdperk.”

Strijd om klant van morgen

“Waar neobanken vijf jaar geleden nog een rariteit waren, behoren ze inmiddels tot de sterkste financiële merken ter wereld. In de markt worden neobanken nog altijd gezien als challengers, maar voor de huidige generatie vormt de online klantbeleving eenvoudigweg de norm. Zij zijn niet anders gewend dan zaken volledig online te kunnen regelen. Dat doen ze op dit moment al met een bankrekening, verzekering, lening of aandelenportefeuille en dit willen zij straks ook met hun hypotheek”, aldus Hoogduijn.

Aanpassen aan de klantwens

Het zal nog enkele jaren duren voordat de nieuwe gebruiken rondom woningaankoop zijn uitgekristalliseerd. Hoogduijn: “Het rapport laat echter zien dat, in de strijd om de klant van morgen, technologische ontwikkelingen elkaar in rap tempo en met wisselend succes zullen opvolgen. De winnaar in deze strijd is niet degene die op het juiste initiatief wedt, maar degene die zich het gemakkelijkst kan aanpassen aan de zich ontwikkelende klantwens. Met sterke competitie vanuit het Fintech-domein zullen traditionele spelers zich vroegtijdig moeten wapenen om hun marktaandeel te behouden. Het rapport geeft hiervoor enkele handvatten in de vorm van de belangrijkste techtrends in de hypotheekmarkt.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.