Midoffice Attens wint kwartaalprijs CMIS

0

Sinds eind vorig jaar monitort CMIS Franchise de dienstverlening per geldverstrekker, en kunnen adviseurs het aanvraagproces van elke hypotheekaanvraag beoordelen. Vanuit deze bevindingen is de midoffice van Attens Hypotheken uitgroepen tot winnaar van het tweede kwartaal 2020.

‘Bepaalde aanbieders zijn in mei en juni door de ondergrens gezakt’

Dat consumenten en adviseurs gebaat zijn bij een snelle en foutloze afhandeling van een hypotheekaanvraag is met name in het tweede kwartaal pijnlijk duidelijk geworden. Corona heeft de verschillen tussen geldverstrekkers groter gemaakt, zowel in doorlooptijden als acceptatievoorwaarden. Attens deed het volgens CMIS en haar aangesloten adviseurs van alle geldverstrekkers het beste in deze bijzondere maanden, gevolgd door Triodos Bank. Een eervolle vermelding is er voor AEGON als beste midoffice grote hypotheekaanbieders en voor Lot Hypotheken als beste nieuwkomer.

Geldverstrekkers zakken door ondergrens

De meting van CMIS laat zien dat de ene aanbieder ook bij extreme topdrukte altijd binnen afgesproken tijdslijnen bleef, terwijl bij andere geldverstrekkers de achterstanden opliepen tot 10 of meer werkdagen. “Er is zowel door adviseurs als door acceptanten harder gewerkt dan ooit met heel veel overuren. Toch moeten we helaas constateren dat bepaalde aanbieders in mei en juni door de ondergrens zijn gezakt. Inkomensstukken worden door de eigen achterstanden afgekeurd, aanvullende documenten komen soms weer onder op de stapel, communicatie over actuele termijnen is niet betrouwbaar, verminderde telefonische bereikbaarheid, toezeggingen worden niet altijd nagekomen, er wordt niet gestuurd op ontbindende voorwaarden en oversluiters weten niet waar ze aan toe zijn”, aldus CMIS in een toelichting op de meetresultaten.

Doorlooptijden veranderen

Naast de grote verschillen tussen geldverstrekkers merkt CMIS nog een opvallend gegeven: aanbieders met grote achterstanden ontvangen nog steeds nieuwe hypotheekaanvragen. “Waar verwacht had mogen worden dat adviseurs en hun klanten bepaalde financiers tijdelijk overslaan, blijkt in de praktijk dat in veel gevallen toch wordt gekozen voor een partij met reeds bekende achterstanden. Vanwege het verschil in maandlasten wordt bij de selectie van een geldverstrekker afgegaan op de op dat moment gecommuniceerde doorlooptijden. Dat blijkt in de praktijk echter geen goede indicatie te zijn als er nog veel aanvragen/complete dossiers in de pijplijn zitten, waardoor de huidige doorlooptijden eerder verder zullen gaan oplopen. Beter zou dan zijn om een verwachting uit te spreken.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.