Met échte samenwerking een heel goed nieuw jaar

0

“2020 is een jaar geworden waarin we als sector, geholpen door het enorme pakket aan overheidsmaatregelen, gezamenlijk de stabiliteit in het verstrekken van hypotheken hebben kunnen bewaren.”

‘De bestaande klant is de doelgroep met de meeste kansen’

Auteur: Mark de Rijke directeur CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur)

Rond het einde van een jaar ga je als vanzelf terugkijken op het afgelopen jaar en vooruitkijken naar wat het nieuwe jaar ons zal brengen. Het jaar 2020 was mede door corona een absoluut recordjaar, met een enorme toename van oversluitingen en verbouwingen. Een jaar waarin we als sector, geholpen door het enorme pakket aan overheidsmaatregelen, gezamenlijk de stabiliteit in het verstrekken van hypotheken hebben kunnen bewaren.

Paniek is buiten de deur gehouden. En hoewel de verwachting is dat de werkloosheid gaat oplopen en de woningmarkt wat gas terugneemt, zal dat voorlopig tot slechts een lichte daling van het vertrouwen in de koopwoningmarkt leiden. Daarvoor zorgen de hoopvolle berichten over de komst van een vaccin, maar helaas ook de schaarste aan woonruimte en de daling van het nieuwbouwaanbod. Toch biedt ook 2021 weer voldoende perspectief voor adviseurs en geldverstrekkers: verbouwingen, toename van (pre)senioren, aflopende tienjaars renteperiodes en wellicht dat de overheid nu toch eindelijk de positie van starters echt gaat versterken.

Focus op bestaande klant

Verduurzaming zal de komende decennia een belangrijk thema blijven, zeker als de gemeenten volgend jaar komen met hun wijkplannen voor de transitie naar duurzame manieren van verwarmen en koken. Het benaderen van bestaande klanten zal daarin een voorname rol gaan spelen. En last but zeker not least worden ook invulling van de zorgplicht en de opvolging van adviessignalen steeds belangrijker. Ook hier is de bestaande klant het steekwoord. En logisch, want de bestaande klant is de doelgroep met de meeste kansen. Kansen voor de klant, de adviseur en de geldverstrekker. Invulling van de zorgplicht zorgt voor contact, adviesmomenten en klantbehoud, ook voor aanbieders. Gelukkig dringt dit besef zoetjesaan door en proberen adviseurs en financiers elkaar vaker te vinden in samenwerking na de passeerdatum.

Elk jaar een goed nieuw jaar

Laat 2021 het jaar zijn waarin de toezichthouders AFM en Autoriteit Persoonsgegevens meer duidelijkheid verschaffen over hoe exact om te gaan met zorgplicht en de AVG, en het jaar waarin adviseurs en geldverstrekkers elkaar het ja-woord gaan geven. Dan wordt elk jaar voortaan een heel goed nieuw jaar.

Deze column werd voor het eerst gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2021.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.