Als gevolg van de wereldwijde corona-pandemie zag bijna twee derde van alle verzekeringsmaatschappijen zich gedwongen om zich meer te richten op digitalisering. Dit leidt ook tot een toename van het aantal fraudegevallen.
Dit blijkt uit onderzoek van Friss, leverancier van AI-gebaseerde oplossingen voor fraudedetectie en risicoanalyse voor schadeverzekeraars. Hierin wordt ingegaan op de gevolgen van Covid-19 en branchespecifieke trends op de lange termijn. Het onderzoek, waaraan wereldwijd bijna 500 verzekeringsprofessionals meewerkten, gaat dieper in op onderwerpen als fraudedetectie tijdens een pandemie, problemen met gegevens, het creëren van een anti-fraudecultuur, het gebruik van sociale media om fraude tegen te gaan en nog veel meer.
Vergaande verandering
“Al voordat Covid-19 zich verspreidde over de wereld was er sprake van een snelle, vergaande verandering in de manier waarop verzekeraars zaken doen en fraude bestrijden. De pandemie heeft dit duizelingwekkende tempo alleen maar versterkt. De opmars van AI en digitalisering in de verzekeringswereld heeft geleid tot opvallende nieuwe perspectieven in het voordeel van verzekeringsklanten. Toch is het onvermijdelijk dat fraudeurs zullen proberen te profiteren van leemten in de nieuwe systemen, waardoor de premies van eerlijke klanten zullen blijven stijgen”, aldus de onderzoekers.
Onderbuikgevoel
Als gevolg van de wereldwijde pandemie zag bijna twee derde van alle verzekeringsmaatschappijen zich gedwongen om zich meer te richten op digitalisering. Bijna de helft legde de nadruk op kostenbesparingen en ca. 30% heeft het aantal fraudecontroles actief verhoogd. Friss: “Fraudebestrijding is in het belang van de verzekeringsbranche. Het succes hiervan is afhankelijk van het vermogen om een fundamenteel digitale manier van werken mogelijk te maken. Claims met een laag risico kunnen versneld worden afgehandeld, zodat betrouwbare klanten een prettige ervaring hebben op een moment dat dit heel belangrijk voor ze is. Niettemin blijkt uit het onderzoek dat de wens om over te schakelen naar gedigitaliseerde, geautomatiseerde processen nog niet overal wordt omgezet in actie. Veel respondenten vertrouwen nog altijd op het onderbuikgevoel van hun medewerkers en op handmatige methodes om fraude te voorspellen en voorkomen.”
Fraude, overdrijving of misleiding
Het is altijd lastig om precies vast te stellen hoeveel impact fraude heeft op de branche. In het algemeen wordt er in de branche van uitgegaan dat fraude goed is voor ongeveer 10% van alle claimkosten. Toch geloven de respondenten gemiddeld dat 18% van alle claims een element van fraude, overdrijving of misleiding bevat. De vormen van fraude die tijdens Covid-19 het meest aan populariteit wonnen, waren in scène gezette ongelukken en voertuigdiefstallen, facturering van medische ingrepen die niet hebben plaatsgevonden en in scène gezette ongelukken bij mensen thuis.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.