‘Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval met online hulp’

0

Slachtofferhulp Nederland en Achmea gaan mensen met licht letsel na een verkeersongeval helpen aan betere informatie en online hulp. Het eerste hulpmiddel is nu live: Schade in kaart. Deze online tool brengt de hulp en vergoedingen in kaart toegespitst op iemands situatie. Volgens Achmea kun je zelf controleren waar je recht op hebt. “Dat helpt mensen met licht letsel zelf de regie te houden tijdens gesprekken met de verzekeraar.’

Mensen met licht letsel hebben letsel als (brand)wonden, kneuzingen en eenvoudige botbreuken. Bij licht letsel herstel je veelal binnen zes maanden zonder complicaties. Veel mensen die na een verkeersongeval licht letsel oplopen, regelen de materiële en letselschade direct met de verzekeraar. Zij willen volgens beide partijen graag snel duidelijkheid over welke hulp en vergoedingen zij kunnen verwachten, dat draagt bij aan hun herstel. “Recent onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam geeft aanvullend inzicht.  Verkeersslachtoffers die zelf hun schade regelen – dus zonder belangenbehartiger of juridische hulp – zijn meer tevreden over de afwikkeling en deze duurt minder lang. Het onderzoek biedt ook handvatten om mensen met letsel beter te ondersteunen.”

Schade in kaart

Achmea: “De tool geeft mensen gemakkelijk en stap voor stap inzicht in alle mogelijkheden voor hulp en vergoedingen die in hun situatie relevant zijn. Verder maakt de tool duidelijk hoe je in aanmerking komt voor deze hulp en vergoedingen. Bijvoorbeeld welke informatie of facturen nodig zijn. Op termijn willen we het ook mogelijk maken de vergoedingen zelf door te rekenen. We starten met het smartengeld voor mensen met licht letsel. Daarvoor heeft het Verbond van Verzekeraars onlangs een smartengeldcalculator ontwikkeld. Dit is snel, transparant en zorgt voor gelijkheid in vergoedingen.”

Verkeersongeval

Als tweede hulpmiddel brengen Slachtofferhulp Nederland en Achmea het proces in kaart waar je na een verkeersongeval mee te maken krijgt. “Van het ongeval zelf tot en met het afronden van de hulp en vergoedingen. Door meer informatie over het proces te geven, hopen we dat mensen meer zelf regie ervaren en zo met vertrouwen hun schade naar tevredenheid kunnen afwikkelen.”

Recht en herstel na een ongeval

Beide partijen willen graag dat slachtoffers recht en herstel vinden. Rosa Jansen, bestuursvoorzitter van Slachtofferhulp Nederland: “Eigen regie voeren is voor slachtoffers belangrijk. Wat logisch is, want door het ongeval is die regie het slachtoffer tijdelijk uit handen geslagen. Zeker de vergoeding van schade bij licht letsel wordt door vele slachtoffers zelf aangevraagd. Weten waarop je kunt rekenen is daarbij zeer belangrijk.”

Onzekerheid wegnemen

Stan Teuben, senior manager Personenschade bij Achmea: “Jaarlijks helpen wij 12.500 mensen met licht letsel naar tevredenheid. En in verreweg de meeste gevallen direct, zonder aanvullende juridische hulp. Wij zijn steeds op zoek naar mogelijkheden om onze dienstverlening te verbeteren en het proces makkelijker en transparanter te maken. Met deze samenwerking en de nieuwe tool is het mogelijk om onzekerheid over hulp en vergoedingen weg te nemen. Zo kunnen mensen met letsel zich optimaal richten op hun herstel.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.