Meer autoschade vanwege dure elektronica

0

Schadeverzekeraars lijden verlies terwijl het aantal autoschades juist afneemt. Nederlanders rijden voorzichtiger, maar als ze brokken maken is de schade groter. De voornaamste oorzaak hiervan is de dure elektronica in nieuwe auto’s.

Uit berekeningen van CED in het Rapport Moving forward in mobility blijkt dat het aantal voertuigschades over de afgelopen vijf jaar met maar liefst 28% is gedaald: van 2,3 miljoen naar 1,8 miljoen. Over dezelfde periode steeg het gemiddeld schadebedrag met 13%. Ruud Kooijman, directeur CED Nederland: “ Tegenover elke euro premie staat gemiddeld 1,09 euro aan schade en bedrijfskosten. Ruimte om kosten door te berekenen is er nauwelijks. Binnen schadeverzekeringen is de markt voor motorrijtuigen het grootst, maar ook het meest competitief.”

Het lijken wel iPads

“Lopen auto’s schade op, dan moet de eigenaar zich meestal schrap zetten voor een fors schadebedrag”, zegt Kooijman. “Kunnen in oudere auto’s onderdelen gemakkelijk en redelijk goedkoop vervangen worden, nieuwe auto’s bevatten zoveel vernuftige technologie dat schades steeds kostbaarder worden. Belangrijke reden voor de stijgende schadeposten: de toegenomen hoeveelheid elektronica in auto’s. Als het gaat om schade beginnen auto’s steeds meer op iPads te lijken: eenvoudige reparaties bestaan niet meer. Heb je schade dan is het schadebedrag door de elektronica die vervangen moet worden vaak gelijk hoog. Alle nieuwe modellen beginnen steeds meer op rijdende computers te lijken, dat geldt zeker voor de elektrische auto’s en plug-ins.”

Meer auto’s total loss

De elektronica zorgt ervoor dat auto’s met schade eerder total loss worden verklaard. Kooijman: “In nieuwe auto’s zijn onderdelen meer geïntegreerd. Is er schade, dan moet vaak de complete unit worden vervangen. Elektronica en geïntegreerde onderdelen zijn steeds meer merkspecifiek, wat repareren duurder maakt. Niet-merkgelieerde en vaak goedkopere autoherstellers moeten vaker passen, omdat ze niet over de middelen en kennis beschikken om de vernuftige technologie in de auto te herstellen.”

Schadeverzekeraars zitten volgens CED overigens niet bij de pakken neer. “Niet alleen gaat er veel aandacht uit naar het voorkomen van schade, ze investeren massaal in automatisering om de bedrijfskosten te beheersen. Ze maken vooral werk van straight through processing. Doel hiervan is zo veel mogelijk stappen in de schadebehandelketen te automatiseren, te integreren en in een minimaal aantal contactmomenten af te wikkelen.”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten