Marketing en Internet of things

0

Marketing is het vak van het verbinden van klantwensen aan dienstverlening. Maar wat willen klanten? De digitale revolutie stelt ons in staat om steeds beter te meten hoe we de klant het beste kunnen bereiken. Maar bereikbaarheid van de klant is zeker niet de belangrijkste uitdaging.

Auteur: Coby Tetteroo, directeur bij V/M Marketingstrategie

Via eyetracking meten we bijvoorbeeld de kwaliteit van onze site. We A/B-testen welke banners het beste werken en welk digitaal aanvraagproces tot de grootste conversie leidt. En om het effect van buitenreclame te meten verzoeken we de klant zelfs plaats te nemen in een MRI-scanner. De echte uitdaging voor marketeers zit echter niet in het hoe, maar in het wat.

Omdat we steeds meer van klanten weten, met eigen of gekochte informatie, kunnen we steeds beter differentiëren en concurreren. Daarmee ondermijnt de digitale revolutie op lange termijn de solidariteit waarop verzekeren gebaseerd is. De marketeer zal het begrip ‘verzekeren’ dan ook opnieuw moeten uitvinden.

Internet of things
Door de opkomst van internet kon vergaande premiedifferentiatie niet uitblijven. Verzekeraars die niet meebewogen in de prijsconcurrentie bleven achter met een onrendabele portefeuille. Nu dient zich een volgende beweging aan: het Internet of things. Dit stelt ons in staat om daadwerkelijk gedrag te meten en onze producten en diensten hierop aan te passen. Geen Big Brother Award kan deze beweging afremmen. Mensen zijn bereid om privacygevoelige informatie te delen in ruil voor voordeel. Degene die hier niet aan meedoet, zal als benadeelde achterblijven, zowel verzekeraar als consument.

Als consumenten ‘internet verbonden dingen’ adopteren, dan kan onze branche zich niet afzijdig houden van de informatie die daarmee wordt gecreëerd. Branchevreemde partijen zullen niet lijdzaam blijven toekijken hoe wij kostbare kennis onbenut laten.

Wat wil de klant
De marketeer zal zich moeten beraden. Heeft de klant nog behoefte aan solidariteit? En zo ja, met wie wil hij solidair zijn? Wat is nog de toegevoegde waarde van een verzekeraar als de klant straks eigenlijk zijn eigen voorspelde schade betaalt? En hoe kan het intermediair aan zijn zorgplicht voldoen als de data uit ‘internet verbonden dingen’ komt? De belangrijkste uitdaging van de marketeer is niet het bereiken van consumenten, maar het doorgronden van wat de consument wil!

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten