Mag je een klant beïnvloeden?

0

Op uitnodiging van Guideology en InFinance ging een aantal beslissers uit de financiële dienstverlening met elkaar in discussie over gedragsbeïnvloeding tijdens een adviesgesprek. Dat is wat hen betreft toegestaan, mits met de juiste intenties toegepast. Ook zou de branche wat hen betreft minder gefocust moeten zijn op de ratio.

Waarom doen mensen wat ze doen? Wat belemmert ze? Hoe verleid je ze? Actuele vragen in de competitieve wereld van de financiële dienstverlening. Deze vragen waren dan ook onderwerp van gesprek tijdens de discussiemiddag. De markt heeft volgens Guideology behoefte aan professionele inzet van gedragspsychologie voor het begeleiden van financiële consumenten naar de juiste beslissingen. “Begeleiding van consumenten die advies vragen bij belangrijke beslissingen in een complexe omgeving is nodig. Financiële dienstverleners moeten hier hun rol als autoriteit nemen. Daar hoort verantwoorde sturing naar de beste beslissing bij. Dat verwachten consumenten en de toezichthouder.”

Waarom niet?

Wat vinden de deelnemers hiervan? Lees hier hoe Armand Baas Becking (directeur intermediair Coöperatie DELA), Rolf van der Beek (commercieel manager VCN), Peter Gordijn (preventiemanager Movir), Sylvia van ’t Hof (business manager VCN), Richard Leijnse (director marketing & sales NIBC), Ton Nijenhuis (directeur RegioBank) en Michiel van Vugt (manager financieel adviseurs NNEK) tegen het gebruik van toegepaste psychologie in de financiële dienstverlening aankijken. Ga naar het complete artikel in de e-InFinance.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.