Lot introduceert energiebespaartool

0

Onderzoek van Lot Hypotheken toont aan dat slechts 17% van haar klanten zelf actief het onderwerp woningverduurzaming aansnijdt tijdens een hypotheekadviestraject. Om de bewustwording bij huizenzoekers en -bezitters te vergroten en de drempel tot verduurzamen te verlagen, introduceert Lot een energiebespaartool op haar website. Naar eigen zeggen geeft de nieuwe tool consumenten heel eenvoudig inzicht in de kostenbesparing die verduurzaming van de woning oplevert.

Saskia Buursink (foto), directeur Lot Hypotheken: “Duurzaamheid behoort tot het fundament van Lot Hypotheken. Zo bieden we, sinds de start in 2020, alle klanten een gratis energiebespaarrapport en een duurzaamheidshypotheek waarmee tegen een lagere rente verduurzamingsoplossingen gefinancierd kunnen worden. Met de online energiebespaartool wordt hier een dienst aan toegevoegd. Een logische uitbreiding waarmee je direct inzicht krijgt aan het begin van de klantreis, als onderdeel van oriënterende berekeningen op de website. De consument krijgt met een paar stappen een goed eerste beeld wat verduurzaming kan opleveren. We maken hiervoor gebruik van de rekenkern van Figlo.”

Laagdrempelig

De tool geeft consumenten op een laagdrempelige manier inzicht. Buursink: “Door al aan het begin van de klantreis eenvoudig inzicht te bieden in wat verduurzaming financieel betekent, willen wij nog meer mensen in beweging krijgen. De energiebespaartool werkt simpel en is heel laagdrempelig. Door enkele gegevens in te voeren wordt al inzichtelijk wat energiebesparende maatregelen kosten en kunnen opleveren. We zetten de energiebesparing af tegen de lasten van de duurzaamheidshypotheek zodat de consument ziet wat onder aan de streep de besparing is.”

Onderzoek woningverduurzaming

Buursink: “We zien dat steeds meer consumenten aan verduurzamen denken en er ook toe over gaan. Toch toont ons onderzoek aan dat veel klanten (bijna 70%) nog niet goed weten wat precies de mogelijkheden zijn. Van de respondenten brengt slechts 17% het onderwerp zelf ter sprake tijdens een hypotheekadviesgesprek tegenover slechts 25% waar de adviseur het onderwerp benoemt. In bijna 60% van de situaties wordt het onderwerp dus helemaal niet besproken. We hopen dat onze nieuwe energiebespaartool de drempel voor zowel adviseurs als consumenten verlaagt om hier wel over in gesprek te gaan. Consumenten kunnen zich via de tool zelf al meer voorbereiden op een dergelijk gesprek als ze een globaal idee hebben wat er mogelijk is. Ook voor de adviseur is het eenvoudig om samen met de klant de tool te doorlopen. We willen naar de situatie toe dat verduurzaming in alle gevallen met klanten wordt besproken.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.