Lindenhaeghe heeft met de e-learning Cyberweerbaarheid naar eigen zeggen een nieuw concept geïntroduceerd om gestructureerd de bewustwording van medewerkers in de financiële dienstverlening te verhogen.
Edwin Deijs (foto), commercieel directeur bij Lindenhaeghe: “De mens is de zwakste schakel in de strijd tegen cybercrime. Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 laat opnieuw zien dat menselijke fouten nog steeds een grote oorzaak zijn van succesvolle cyberaanvallen. Veel incidenten ontstaan door interacties tussen mens en techniek. Eén onoplettend moment of een verkeerde keuze, kan enorme gevolgen hebben voor een organisatie. Zeker nu aanvallen steeds geraffineerder worden door de inzet van AI, neemt de rol van de medewerker in het voorkomen van cyberincidenten alleen maar toe.”
Digitale weerbaarheid
“Het bevorderen van veilig gedrag is een van de basisprincipes die het Nationaal Cyber Security Centrum hanteert en is essentieel om de digitale weerbaarheid van een organisatie te verhogen. Dat kan door medewerkers bewust te maken van risico’s en hen te trainen in waar zij alert op moeten zijn in hun dagelijks werk, maar ook in hoe zij moeten handelen als er toch iets misgaat. Hiermee kunnen organisaties de impact van cyberaanvallen drastisch verkleinen”, zegt Deijs. “Wij zien steeds meer organisaties stappen zetten om hun cyberweerbaarheid te vergroten. Soms is toenemende wetgeving daar de aanleiding voor, maar veel vaker onderkennen organisaties hun kwetsbaarheden en willen zij simpelweg voorkomen dat hun bedrijf slachtoffer wordt van een cyberaanval. Cybercriminelen benutten steeds vaker AI om aanvallen verfijnder en persoonlijker te maken. Eén van de aspecten waar je dan goed naar moet kijken is de medewerker. Je kan nog zoveel beveiligingsmaatregelen hebben genomen, maar als je medewerker onvoldoende kennis heeft of zich onvoldoende bewust is van de risico’s van zijn handelen loop je een enorm risico.”
Dichten van de kennisgap
Deijs: “In onze aanpak starten wij met het dichten van de kennisgap. De e-learning Cyberweerbaarheid gaat in op veelvoorkomende cyberaanvallen en spitst deze met praktijkvoorbeelden toe op onze branche. Vervolgens komt het erop aan dat je continu aan de bewustwording van de medewerker blijft werken. Dat niveau kan je het beste hoog houden door frequent kleine interventies aan te bieden. Wij houden medewerkers scherp door hen periodiek te laten oefenen met praktijkcasussen. Bijvoorbeeld met een phishingmail: waar let je op? Waar klik je wel of juist niet op? Zowel op het afronden van de e-learning als op de voortgang van de doorlopende module kan door organisaties worden gemonitord. De resultaten kunnen vervolgens weer voor waardevolle input zorgen om intern lessen uit te trekken. Zo vormen medewerkers uiteindelijk niet de zwakste schakel, maar de sleutel tot een sterke cyberweerbaarheid.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.
Pingback: Lindenhaeghe lanceert concept cyberweerbaarheid - Lindenhaeghe()