Lezers gaan voor digitaal

0

De betaalde oplage van de twee grootste kranten van Nederland, De Telegraaf en het Algemeen Dagblad, is in het vierde kwartaal opnieuw gedaald.

De Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad zagen de betaalde oplage mede door webabonnementen licht stijgen. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksinstituut HOI dinsdag publiceerde.

Bij bijna alle kranten is er sprake van krimp bij het standaardabonnement, waarbij abonnees de reguliere jaarprijs betalen. Dit is voor veel kranten nog altijd de belangrijkste bron van inkomsten. Alleen De Volkskrant en Trouw wisten in het vierde kwartaal van dit jaar meer standaardabonnementen te verkopen, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Tegenover de daling van de standaardabonnementen van de papieren krant staat wel dat sommige kranten groei weten te boeken bij de verkoop van digitale abonnementen. In het vierde kwartaal steeg de digitale verkoop vooral bij NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad sterk.

Regionale kranten zagen de betaalde oplage vorig kwartaal massaal dalen. De Gelderlander, de grootste regionale krant, ging met bijna 7000 stuks achteruit tot 125.826 betaalde kranten. De gratis kranten Metro en Sp!ts schroefden de oplage ook stevig terug. Metro verspreidde in het laatste kwartaal van 2012 circa 48.000 kranten minder dan een jaar eerder. Het aantal exemplaren van Sp!ts nam met ruim 58.000 af.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.