Levensverzekeraars moeten zien te overleven

0

Levensverzekeraars worden niet echt vertrouwd door de consument en ze hebben te maken met een terugval van zo’n 50% in de verkoop van hun producten. Verzekeraars wordt opgeroepen om hun strategie aan te passen. “Wachten op betere tijden is geen optie”, aldus De Nederlandsche Bank. “Verzekeraars moeten langdurig laten zien dat ze hun klanten serieus nemen”.

Verzekeraars hebben belangrijke stappen gezet om het vertrouwen terug te winnen. Bijvoorbeeld met een initiatief als VerzekeraarsVernieuwen, een platform waarop ervaringen worden verzameld met het centraal stellen van het klantenbelang. Maar het tij is nog niet gekeerd. Steeds meer consumenten kiezen voor banksparen in plaats van vermogensopbouw bij een verzekeraar.

Verzekeraars hebben volgens DNB grofweg twee manieren om te overleven in een structureel kleinere markt: groeien op andere markten of efficiënter gaan werken. In Nederland zijn de groeimogelijkheden voor levensverzekeraars op andere markten beperkt; het potentieel is veel minder groot dan de daling op de markt voor individuele verzekeringen. Zo groeit de markt voor collectieve pensioenen wel omdat pensioenfondsen worden geliquideerd, maar deze markt is niet groot genoeg om de teruggang op de particuliere markt te compenseren. Het betekent dat een levensverzekeraar die claimt het hoofd boven water te houden door te groeien, met een overtuigend verhaal moet komen. Die verzekeraar moet aantonen zich te onderscheiden van concurrenten die eveneens azen op de markt voor collectieve pensioenen of bankspaarproducten.

Kosten besparen is een andere manier om de bedrijfsvoering aan te passen aan de gewijzigde omstandigheden. In de praktijk blijkt het lastig om te snijden in de kosten. Verzekeraars die deze koers varen, moeten concreet laten zien hoe ze efficiënter gaan werken.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.