Kredietverstrekking mobieltjes aan banden

0

Telecomaanbieders die leningen van meer dan 250 euro verstrekken voor een mobiele telefoon op afbetaling, zijn vanaf vandaag verplicht navraag te doen naar het inkomen en de vaste lasten van de klant. Ook moeten zij een inkomenslastentoets bij het BKR doen.

Deze maatregelen zijn volgens Autoriteit Financiële Markten (AFM) nodig om overkreditering te voorkomen en te toetsen of er maandelijks voldoende ruimte is om de lening terug te betalen. Koop op afbetaling is een vorm van krediet waarop de AFM toezicht houdt. Voor wat betreft de kredietverstrekking bij de aanschaf van een mobieltje op afbetaling, is de AFM vanaf vandaag belast met het toezicht op alle Nederlandse telecomaanbieders.

Registratie BKR

Bij een krediet voor een mobiele telefoon van minder dan 1.000 euro hoeft de klant wettelijk gezien geen loonstrook of bankafschrift te tonen. Hij moet wel verklaren dat de door hem opgegeven informatie juist is. Bij twijfel hierover kan er alsnog naar bewijsstukken worden gevraagd. Het telefoonkrediet wordt vanaf 250 euro bij het BKR geregistreerd. De aanschaf van een mobieltje op afbetaling heeft daarmee ook gevolgen voor de maximale leencapaciteit bij de aankoop van een eigen woning.

Klachten via Kifid

Aanbieders mogen het krediet niet verbergen in het telefoonabonnement. De kosten voor het mobieltje op afbetaling moeten duidelijk, transparant en vooraf aan klanten inzichtelijk worden gemaakt. Ook daar houdt de AFM toezicht op. Bij individuele klachten over het verstrekte krediet voor een mobiele telefoon kan de klant terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID).

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.