Van de consumptief kredieten die via een adviseur worden afgesloten, heeft 45% betrekking op de woning. Op basis van execution only is dat 23%. Consumenten die zelfstandig een lening afsluiten via het directe kanaal doen dit vooral voor auto’s en extra financiële ruimte.
Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.451 afgesloten kredieten, in opdracht van Van Bruggen Adviesgroep uitgevoerd door de Kredietmakelaar. Hieruit blijkt tevens dat consumenten die zelf een krediet afsluiten, vaker betalingsproblemen hebben in vergelijking met consumenten die via een adviseur een krediet afsluiten. De infectiegraad bij execution only ligt bij dit onderzoek twee keer hoger ten opzichte van klanten via het intermediair. De gemiddelde duur van een achterstand is 30 dagen van een krediet afgesloten via een intermediair en 34 dagen in het geval van een online afgesloten krediet.
Via adviseur hoger en langer
Wanneer een krediet via een adviseur wordt afgesloten, dan gebeurt dit ten tijde van verhuizen, verbouwen of het oversluiten van een lening. Opvallend daarbij is dat het gemiddelde kredietbedrag dat via de adviseur wordt afgesloten, met 20.000 euro ruim 5.000 euro hoger is ten opzichte van het directe kredietkanaal. Ook is de gemiddelde looptijd van het krediet met 110 maanden bij adviseurs, een jaar langer in vergelijking met het directe kanaal. Wat hieruit opgemerkt kan worden is dat de Persoonlijke Lening van 180 maanden uitsluitend wordt afgesloten via intermediairs.
Strengere leennormen
Op basis daarvan vraagt Michiel Meijer, algemeen directeur Van Bruggen Adviesgroep, zich af of de leennormen voor een consumptieve besteding niet strenger zouden moeten zijn. “Via de adviseur leent de klant weliswaar meer, maar vaker voor een ander doel, namelijk de woning. Dan kunnen de rentelasten ook nog eens aftrekbaar zijn, wat de betaalbaarheid verbetert. Dat kan verklaren waarom er bij het directe kanaal meer betalingsachterstanden ontstaan. Een betalingsachterstand is iets waar veel mensen zich voor schamen, dat werpt een drempel op om hierover te praten of naar een adviseur te stappen. Daar ligt een mooie uitdaging voor het intermediair om nazorg toegankelijker te maken, ook als de klant in eerste instantie zelf zijn krediet heeft afgesloten.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.