Klantsituatie bepaalt de productcomplexiteit

0

Door in te zetten op ultieme digitalisering verwacht Florius de klanten van het intermediair ultieme maatwerkoplossingen aan te bieden. Adviseurs gaan dit volgend jaar op verschillende momenten merken, belooft Karin Polman, directeur Florius.

Dat digitalisering leidt tot maatwerk lijkt niet verenigbaar met de algemene opinie die uitgaat van het principe dat digitalisering leidt tot standaardisering. Florius wil het tegendeel bewijzen door in hoog tempo een groot aantal traditionele stukken en formaliteiten te elimineren die vertragend werken in het hypotheekaanvraagproces.

Polman: “We zijn al langer documenten en stukken aan het vervangen voor databronnen. Maar als je alle stukken die nodig zijn voor een hypotheekaanvraag zou willen vervangen voor een databron, dan kost dat jaren. Zo lang wil toch niemand wachten op een documentvrij aanvraagproces?

Florius vervangt alleen de belangrijkste documenten voor een databron en gaat die set brondocumenten combineren met een riskmodel. Op die manier creëren we in een veel kortere tijd een enorme tijdwinst in de keten.”

Perspectief bepalen

Die verschillende riskmodellen worden gebouwd op basis van de beschikbare data waarover moederconcern ABN Amro beschikt. Dat zijn bijvoorbeeld miljoenen gegevens over betalingsgedrag. Daarmee kan de betaalmoraal van een klant in kaart worden gebracht.

”Ons streven is een Bol.com of Amazon-ervaring. Dat is de consument gewend”

“Zo’n voorspelling zegt ons uiteindelijk veel meer dan de informatie die we nu nog uit statische stukken halen. Dat is niets anders dan een momentopname. Wij bouwen aan een omgeving waar gekeken wordt naar het perspectief dat iemand heeft.

In een tijd dat beroepen weggedigitaliseerd worden, geeft een goede vaste baan minder zekerheid voor een hypotheek. Het toekomstperspectief van die baan wordt een veel belangrijker gegeven.”

Complexe klanten

Hoeveel er ook wordt geïnvesteerd in de modernste technologie, ook met de meest geavanceerde technieken blijft het voorspellen wat we doen, zegt Polman. “Het is ondersteunend voor de rol die de adviseur heeft, het vervangt hem niet.

Wij kunnen nog zo goed zijn met technologie en data, het is de adviseur die de individuele klant het beste kent. Hij heeft een verleden met de klant opgebouwd en kent zijn toekomstplannen. Die persoonlijke band is niet te digitaliseren. Daarnaast hebben we de complexiteit zien verschuiven van het product naar de klant.

Hypotheekproducten zijn vereenvoudigd, het merendeel is annuïteit en aflosvrij. Het is de klantsituatie die daaraan de complexiteit toevoegt. Die complexiteit vraagt om maatwerkoplossingen en daarmee is de cirkel weer rond.”

Polman ziet de adviseur zelf ook forse investeringen doen op het gebied van kantoorautomatisering en efficiëntere werkprocessen. Alle kantoren waarmee Florius samenwerkt leveren alle benodigde stukken digitaal aan. Dat was volgens Polman tot een paar jaar geleden echt nog niet het geval.

Klik hier om het interview verder te lezen in de nieuwe e-InFinance.

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.