Klant schiet weinig op met provisieverbod

0

Consumenten hebben nog weinig gewonnen bij het provisieverbod dat 1 januari 2013 van kracht werd. Die conclusie trekt de Consumentenbond op basis van onderzoek van de Geldgids. Hypotheekketens bieden nu dure serviceabonnementen aan waar ze weinig voor zouden doen en banken en verzekeraars berekenen bij lijfrentes onduidelijke kosten rechtstreeks aan klanten door.

Bart Combee, directeur Consumentenbond: “Nu adviseurs hun kosten in rekening brengen, zien consumenten het prijskaartje dat aan advies hangt. Als ze niet ook de meerwaarde van het advies zien, houden consumenten het gevoel dat adviseurs geld uit hun zak kloppen.” De Consumentenbond onderzocht de serviceabonnementen van De Hypotheker, De Hypotheekshop, Van Bruggen Adviesgroep en Huis & Hypotheek. Die kosten over de looptijd van een hypotheek van 30 jaar tussen de 3600 en 12.500 euro, maar stellen volgens de Bond weinig voor: als consumenten een adviesgesprek willen of hun lening willen aanpassen, moeten ze dat vaak alsnog apart betalen.

Op het gebied van lijfrentes heeft het provisieverbod nog niet geleid tot een transparante verhouding tussen kosten en opbrengsten. De Geldgids van februari laat zien hoe banken en verzekeraars allerlei kostenposten benoemen, zoals ‘afhandelingskosten’ en ‘kosten per uitkering’. Die extra kosten bedragen honderden euro’s en gaan van het uitgekeerde bedrag af, zodat de opbrengst van lijfrentes tegenvalt. De meeste aanbieders van bancaire lijfrentes hebben zelfs een bepaling in de voorwaarden staan dat ze deze kosten eenzijdig kunnen verhogen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.