Kifid zet streep door verplichte opgave telefoonnummer

0

Een verzekeringsaanvraag afwijzen omdat de aanvrager geen telefoonnummer opgeeft, kan in strijd zijn met de AVG. Dat blijkt uit een Kifid-uitspraak waarin Allsecur geen gerechtvaardigd doel kon aandragen, waarom een telefoonnummer noodzakelijk zou zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst.

De Geschillencommissie van Kifid stelt dat volgens de AVG persoonsgegevens alleen mogen worden verzameld voor ‘gerechtvaardigde doelen’. Omdat Allsecur (inmiddels Allianz Direct) in deze zaak op geen enkele manier heeft aangetoond dat het telefoonnummer noodzakelijk is voor het uitvoeren van de verzekeringsovereenkomst, heeft het volgens Kifid ten onrechte de verzekeringsaanvraag geweigerd. De verzekeraar moet de aanvraag van deze consument opnieuw in behandeling nemen.

De zaak

Een consument wil online een autoverzekering afsluiten bij Allsecur. In het kader van de AVG wil hij wel zijn e-mail- en postadres opgeven, maar niet zijn telefoonnummer. Hij vult in het verplichte veld op het online formulier een fictief telefoonnummer in. De verzekeraar wijst de aanvraag af, omdat de consument een fictief telefoonnummer heeft opgegeven. Wanneer de consument vervolgens bij Allianz Nederland een autoverzekering wil afsluiten, wordt hij niet geaccepteerd, omdat hij niet heeft opgegeven dat hij eerder bij een verzekeraar is afgewezen.
De consument doet zijn beklag bij Kifid. Hij wil dat de verzekeraar zijn aanvraag alsnog accepteert zonder opgave van een telefoonnummer.

Verweer en uitspraak

De verzekeraar vindt dat hij het telefoonnummer nodig heeft om service te verlenen. Het geeft hem de mogelijkheid om, bij twijfel over een verzekeringsaanvraag of schadeclaim, de consument te kunnen bellen voor een persoonlijke toelichting. Het telefoonnummer wordt niet gebruikt voor marketingdoelen en ook niet verkocht aan derden. De privacy van de consument is niet in het geding, aldus de verzekeraar in het verweer.

In de uitspraak stelt Kifid dat de verzekeraar over het e-mailadres van de consument beschikt en hem per post kan berichten. “Dat de verzekeraar het telefoonnummer wil hebben voor het verlenen van extra service betekent nog niet dat het telefoonnummer ook noodzakelijk is voor uitvoering van de overeenkomst. Voor het herkennen en voorkomen van fraude is de noodzaak van het hebben van een telefoonnummer ook niet gebleken. De NAW-gegevens van de aanvrager zijn voldoende om na te gaan of een (aspirant)verzekerde wel of niet voorkomt in een register. Kortom, het afwijzen van een verzekeringsaanvraag enkel en alleen omdat de aanvrager geen telefoonnummer wil opgeven, is in dit geval in strijd met de AVG.”

Fictieve informatie

De poging van aanvrager om met fictieve informatie het verplichte telefoonveld te omzeilen kan nog een staartje krijgen. De Geschillencommissie: “De aanvrager is blijkbaar bereid om foute of onware gegevens te verstrekken met als doel zijn verzekeringsaanvraag geaccepteerd te krijgen. Dit kan relevant zijn voor de verzekeraar bij de beoordeling om met deze consument wel of niet een verzekeringsovereenkomst te sluiten. Het is niet duidelijk om welke van de twee genoemde redenen de verzekeraar de aanvraag voor de autoverzekering heeft afgewezen. De verzekeraar zal de aanvraag van de consument opnieuw in behandeling moeten nemen en met inachtneming van het voorgaande opnieuw moeten oordelen.”

De uitspraak GC 2020-025 in deze zaak tegen Allsecur (inmiddels Allianz Direct) is bindend.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.