Kifid wil wet aanpassen: 40% tussenpersonen voelt zich niet gebonden aan uitspraak

0

Volgens Thom Hoedemakers van het financiële klachteninstituut moeten de uitspraken van het Kifid altijd bindend zijn.

“We zien in deze crisistijd dat vooral de kleine partijen geneigd zijn om over te stappen van bindend naar niet-bindend. Daarom willen we een aanpassing van de wet; consumenten moeten er op kunnen vertrouwen dat er een fatsoenlijke klachtenvoorziening is”, aldus Hoedemakers. Het Financieele Dagblad meldde dat 40% van de tussenpersonen en ruim een kwart van de vermogensbeheerders zich niet hebben gebonden aan uitspraken van het Kifid. Daardoor kunnen klanten geen verhaal halen als ze niet tevreden zijn over de dienstverlening.

Hoedemakers benadrukt dat de grote financiële instellingen zoals banken en verzekeraars zich wel hebben gebonden aan de uitspraken van het Kifid.

Het Verbond van Verzekeraars laat hierop weten dat alle leden van het Verbond, in omzet gemeten meer dan 95 procent van de totale verzekeringsmarkt, zijn gebonden aan de uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

De wet vereist aansluiting bij een onafhankelijk klachteninstituut. In een collectieve aansluitovereenkomst uit 2007 tussen het Verbond en het Kifid is onder meer de afspraak opgenomen dat leden van het Verbond zich conformeren aan de bindende adviezen van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening. Het Verbond heeft destijds bewust gekozen voor deze en bloc aansluiting, om daarmee voor klanten een laagdrempelige en betaalbare financiële klachtenprocedure toegankelijk te maken. In aanvulling op de collectieve aansluiting bij het Kifid, heeft het Verbond ook nog een uniek tuchtrechtsysteem.


Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.