Kifid vindt aflosvrij krediet niet van deze tijd

0

ABN AMRO mag een afloscomponent verlangen op een lopend doorlopend krediet waarop geen aflosverplichting rust. Als een klant dit weigert mag de bank het aflossingsvrije doorlopend krediet eenzijdig opzeggen, zo blijkt uit een uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid.

Twee consumenten hebben in 2016 samen een Flexibel Krediet afgesloten bij de ABN AMRO. Het maximaal krediet bedraagt 70.000 euro en de consumenten betalen maandelijks rente; ze hoeven op het krediet niets af te lossen. Medio 2018 laat de bank aan deze consumenten weten dat zij het Flexibel Krediet wil aanpassen. Vanwege haar zorgplicht vindt de bank het wenselijk dat klanten gaan aflossen op bestaande doorlopende kredieten. Deze consumenten weigeren in te stemmen met een aflossingsverplichting en willen dat het doorlopend krediet ongewijzigd wordt voortgezet.

Niet van deze tijd

De Geschillencommissie concludeert echter dat het belang van de bank in deze zaak boven het belang staat van deze consumenten om het doorlopend krediet ongewijzigd voort te zetten. De Geschillencommissie neemt in haar oordeel ook mee dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) er bij kredietverstrekkers op aandringt om doorlopende kredieten om te zetten naar kredieten met een aflossingscomponent. Tevens volgt het de redenering van de voormalig minister van Financiën, dat een aflossingsvrij doorlopend krediet niet meer voldoet aan de wensen en ontwikkelingen van de huidige tijd.

Eenzijdig aanpassen

Consumenten zijn zij van mening dat de bank het doorlopend krediet niet eenzijdig kan aanpassen of opzeggen. De Geschillencommissie stelt echter dat volgens algemeen geldend recht de bank een overeenkomst als deze te allen tijde op kan zeggen met een opzegtermijn van twee maanden. Zo staat het ook in de voorwaarden van dit doorlopend krediet. Uitzondering is wanneer de opzegging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. De Geschillencommissie concludeert dat van dit laatste in deze zaak geen sprake is. Deze uitspraak (GC 2019-561) is bindend.

Alternatief

Volgens de Geschillencommissie heeft de bank in haar afweging voldoende rekening gehouden met het belang van deze consumenten. Er is hen aangeboden om te zoeken naar een passend en betaalbaar alternatief met een aflossingscomponent. Tot nog toe hebben betrokken consumenten de hiervoor benodigde financiële gegevens niet aan de bank verstrekt. De Geschillencommissie gaat ervan uit dat wanneer deze consumenten de benodigde informatie alsnog geven, de bank bij het zoeken naar een alternatief met aflossingscomponent zoveel mogelijk rekening houdt met de individuele omstandigheden.

Soortgelijke klachten

Kifid heeft op dit moment nog enkele soortgelijke klachten in behandeling. Bij de beoordeling hiervan zal de Geschillencommissie vasthouden aan de lijn zoals in deze uitspraak uiteengezet. Specifieke omstandigheden kunnen ertoe leiden dat een uitspraak hier uiteindelijk toch van afwijkt.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.