Kifid valt over fors renteverschil lening

0

De Geschillencommissie van Kifid vindt een renteverschil van bijna 6% voor een consumptief krediet dat binnen hetzelfde concern wordt overgesloten onredelijk. De Nederlandse Voorschotbank moet de teveel betaalde rente over de periode 2011-2015 aan deze consument vergoeden. 

De consument sluit in 2007 een doorlopend krediet af bij De Nederlandse Voorschotbank, onderdeel van Crédit Agricole Group. In 2009 wordt het doorlopend krediet overgesloten naar een ander label binnen Crédit Agricole Group. In de periode 2011-2015 ziet de consument de rente over het doorlopend krediet toenemen van 8,9% naar 10,6%. De consument probeert meerdere keren om het krediet over te sluiten, maar vanwege een –volgens Kifid door geldverstrekker onterecht opgelegde – BKR-registratie lukt dat niet.

Nadat de BKR-registratie is komen vervallen, lukt oversluiten wel. De consument krijgt in 2015 voor een nieuw krediet -binnen hetzelfde concern- een rentetarief dat 5,9% lager is dan het rentetarief voor het bestaande krediet. De consument vindt dat hij vijf jaar lang teveel rente heeft betaald en wil dat de bank dat terugbetaalt.

Oordeel

De Geschillencommissie benadrukt in de uitspraak dat een kredietverstrekker de variabele rente voor een doorlopend krediet tussentijds mag aanpassen, voor zover dit blijft binnen de marges van redelijkheid en billijkheid. “Bij de toets of de rentestijging van 8,9% naar 10,6% redelijk en billijk is, komt de vraag aan de orde of de kredietverstrekker het forse renteverschil van bijna 6% (10,6 -/- 4,7) met feiten en naar omstandigheden kan verklaren. Enig verschil in kredietsommen en condities leiden mogelijk tot een iets lager risicoprofiel, maar daarmee is een meer dan 100% hoger rentetarief niet afdoende verklaard. De kredietverstrekker voert voor het renteverschil aan dat zusterondernemingen binnen de groep verschillende risicoprofielen gebruiken. Ook was het inkomen van de consument inmiddels toegenomen en verschillen de voorwaarden van het doorlopend krediet. Alles afwegende vindt de Geschillencommissie een renteverschil van bijna 6% niet redelijk voor dezelfde consument bij hetzelfde concern voor een consumptief krediet met iets andere condities.”

Teveel betaalde rente vergoed

Voor berekening van de schade gebruikt de Geschillencommissie een gemiddeld rentepercentage van 6,6%, zoals dat door de consument tijdens de klachtbehandeling naar voren is gebracht en door de kredietverstrekker niet bestreden. De Nederlandse Voorschotbank moet de teveel betaalde rente (betaalde rente -/- 6,6%) aan de consument terug betalen. De uitspraak is bindend.

Lange looptijd klachtenprocedure

Deze klacht is al in 2012 ingediend bij Kifid. De Financiële Ombudsman heeft de klacht destijds niet naar tevredenheid van de consument op kunnen lossen. Vervolgens is de klacht eind 2015 in behandeling genomen door de Geschillencommissie van Kifid. Omdat in een soortgelijke klacht een beroep liep bij de Commissie van Beroep, heeft de Geschillencommissie die uitspraak afgewacht, voordat zij deze klacht is gaan beoordelen. De behandeltermijn van deze klacht is hierdoor langer uitgevallen dan gebruikelijk.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.