Kifid tikt reisverzekeraar op de vingers

0

Allianz Global Assistance besloot vorig jaar met terugwerkende kracht de reisverzekering stop te zetten van een verzekerde die in 2017 tijdens een vakantie in Thailand ziek werd en daar nu nog is omdat hij volgens de artsen ‘not fit to fly’ is. Kifid tikt de reisverzekeraar nu hard op de vingers.

Het betreffende echtpaar heeft via volmachtbedrijf Your Benefits een reis- en annuleringsverzekering afgesloten die bij Allianz Global Assistance is ondergebracht. De reisverzekering hangt samen met een zorgverzekering van de man en vrouw, die via hetzelfde volmachtbedrijf loopt. De reisverzekering is bedoeld voor de vergoeding van onverwachte, spoedeisende medische kosten tijdens een vakantie in het buitenland en voor zover die kosten niet vanuit de zorgverzekering worden vergoed.

De zaak

Wanneer het echtpaar in mei 2017 naar Thailand reist, wordt de man daar ziek. De behandelend artsen verklaren de man ‘not fit to fly’ en dat is hij nog steeds niet. Om die reden kan hij niet terugkeren naar Nederland en is hij nog steeds in Thailand. Zijn echtgenote is een enkele keer naar Nederland gereisd en verblijft sinds de herfst van 2019 bij haar man in Thailand. Vanwege het lange onafgebroken verblijf in Thailand beëindigt Your Benefits in de zomer van 2020 de reisverzekering met terugwerkende kracht. Het verblijf van de consumenten in het buitenland is langer dan de maximale dekkingsperiode van 180 dagen en daarom biedt de verzekering vanaf 13 november 2017 geen dekking meer, zo laat het volmachtbedrijf weten.

Wel gedekt volgens polisvoorwaarden

Het echtpaar verzet zich tegen de beëindiging en claimt de medische kosten en verblijfskosten voor zover niet vergoed door de zorgverzekeraar. De consumenten beklagen zich met succes bij Kifid. De verzekeraar heeft de reisverzekering ten onrechte eenzijdig beëindigd en moet die herstellen, zo blijkt uit de vandaag gepubliceerde uitspraak (GC 2021-0985).

Voor de Geschillencommissie staat vast dat voor de reisverzekering een dekkingsperiode geldt van 180 dagen. Gelet op de medische kosten die de consumenten binnen die periode hebben gemaakt, is het voldoende aannemelijk dat de man ziek is geworden binnen 180 dagen na het begin van de reis. Volgens de geldende voorwaarden blijft de verzekering automatisch dekking bieden ‘tot de eerst mogelijke terugkeer van verzekerde’. De man is sinds zijn ziek worden niet meer ‘fit to fly’ verklaard door de behandelend artsen. Hierdoor kan hij volgens de Geschillencommissie niet terugkeren naar Nederland en blijft de reisverzekering dus dekking bieden. De consumenten hebben daarom recht op vergoeding van de geclaimde en nog te claimen kosten voor zover ze vallen onder de verzekeringsovereenkomst.

Tik op de vingers

Consumenten, volmachtbedrijf en verzekeraar hebben zoals gebruikelijk gedurende de klachtbehandeling gelegenheid gehad hun mening te geven over deze klacht en op elkaar te reageren. De verzekeraar heeft tot en met het verweerschrift als enige reden voor het afwijzen van deze klacht aangevoerd dat de consumenten langer dan de dekkingsperiode van 180 dagen in het buitenland verblijven. Daarom kon volgens de verzekeraar de verzekering worden beëindigd en was er ook geen dekking.

Pas nadat het verweerschrift was ingediend en een mondelinge behandeling had plaatsgevonden, is de verzekeraar met meer en nieuwe redenen gekomen om de klacht af te wijzen. Te laat, zo oordeelt de Geschillencommissie. Kifid: “De consumenten hoefden in redelijkheid niet te verwachten dat de verzekeraar zijn afwijzing op meer baseerde dan de duur van hun verblijf in het buitenland. De te laat ingebrachte aanvullende afwijzingsredenen heeft de Geschillencommissie voor het beoordelen van de klacht daarom buiten beschouwing gelaten. De verzekeraar had die nieuwe redenen al in de interne klachtenprocedure en in elk geval in het verweerschrift bij Kifid moeten en kunnen vermelden. Daar nog mee komen na het verweerschrift is dan ook in strijd met een goede procesorde.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.