Kifid sluit 142 zaken in dossier beleggingspolissen

0

Kifid heeft vorig jaar 142 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. Voor bijna de helft van deze klachten is door bemiddeling een oplossing gevonden. In 2020 ontving Kifid ook 88 nieuwe klachten over dit onderwerp. Dit maakt dat Kifid in totaal nog 582 van deze klachten in behandeling heeft.

In enkele zaken zijn partijen er vorig jaar samen uitgekomen. In 72 klachtzaken heeft de Geschillencommissie uitspraak gedaan. Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie: “Het afgelopen jaar hebben deze 142 consumenten en betrokken verzekeraars het hoofdpijndossier ‘beleggingsverzekering’ kunnen sluiten. Dit is mogelijk dankzij de gefaseerde en clustergewijze aanpak. Op die ingeslagen weg gaan we door om de nog resterende klachten af te ronden. We bemiddelen waar dat mogelijk is en als dat niet lukt, doet de Geschillencommissie een uitspraak. Die uitspraken leiden er soms nog weer toe dat partijen er alsnog samen uitkomen. Dat biedt vaak sneller duidelijkheid dan nog verder procederen.”

Clusters

De klachten in dit dossier zijn geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Kifid pakt cluster voor cluster de klachten op voor behandeling. Daarbij wordt elke klacht op haar eigen merites beoordeeld. Inmiddels zijn de clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van SRLev, waaronder Reaal, en klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen afgerond.

De clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van ABN Amro, Achmea, De Goudse en de Waerdye- en Falcon-beleggingsverzekering van a.s.r. zijn grotendeels door Kifid afgerond.

DIN Plan-klachten

Het cluster klachten over DIN Plan-beleggingsverzekering van Allianz omvat 195 klachten. Deze klachten zijn afgelopen jaar aangehouden in afwachting van uitspraken van de Commissie van Beroep over drie DIN Plan-klachten. “Inmiddels zijn deze uitspraken gedaan: er is geen grond voor een schadevergoeding. De Geschillencommissie zal bij de beoordeling van de aangehouden klachten de lijn van de Commissie van Beroep volgen”, laat Kifid weten. “182 consumenten hebben zich verenigd in de Stichting DIN Plan Dupe. Over de afhandeling van hun klachten zal eerst een overleg plaatsvinden tussen vertegenwoordigers van de verzekeraar, de Stichting en de voorzitter van de Geschillencommissie. Dit overleg kan – op verzoek van de Stichting – niet eerder plaatsvinden dan eind maart 2021.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.