Kifid kraakt afwijzing op basis van CIS-databank

0

Een verzekeraar mag een aanvraag voor een schadeverzekering niet weigeren enkel en alleen op grond van het schadeverleden in het Centraal Informatie Systeem (CIS). Dit blijkt uit een niet-bindende uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid. Promovendum moet klager 500 euro schade vergoeden.

Volgens het Gebruikersprotocol van CIS, waar verzekeraars en volmachtkantoren zich aan moeten houden, mag een verzekeraar informatie uit de CIS-databank gebruiken om te controleren of de aspirant-verzekeringnemer eerlijk is over het door hem opgegeven schadeverleden. Kifid wijst er in deze zaak tevens op dat hierin ook expliciet staat dat ‘de CIS databank niet mag worden gebruikt om te bekijken of het schadeverleden van betrokkene op zichzelf reden is om hem de gevraagde verzekering te weigeren’.

De zaak

Een autobezitter vraagt een nieuwe autoverzekering aan bij Promovendum. In het aanvraagformulier wordt niet gevraagd naar het schadeverleden, maar wanneer Promovendum vervolgens in de CIS databank meerdere schademeldingen ziet op het adres van de consument, stelt zij hierover aanvullende vragen. Binnen een dag stuurt de consument een toelichting; van eigen schuld was volgens hem geen sprake. Toch weigert Promovendum deze verzekeringsaanvraag vanwege het schadeverleden van de consument. Dit zou niet passen binnen het acceptatiebeleid van de verzekeringsaanbieder. De consument legt zich daar niet bij neer en beklaagt zich bij Kifid.

De uitspraak

Het oordeel van de Geschillencommissie van Kifid: “Bij het aanvragen van de verzekering is de consument niet gevraagd naar zijn schadeverleden. Het is aannemelijk dat de verzekeringsaanvraag was geaccepteerd, als Promovendum geen kennis had kunnen nemen van de schademeldingen in de CIS-databank. De verzekeringsaanbieder heeft geen andere bezwaren of redenen gegeven voor afwijzing. Uit de gang van zaken in deze klachtzaak blijkt dat de aanvraag enkel en alleen is afgewezen vanwege de schademeldingen in de CIS-databank. Dat is in strijd met het Gebruikersprotocol. De verzekeringsaanbieder maakt op die manier misbruik van haar contracteer- en beleidsvrijheid.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.