Kifid: ‘Consument is niet echt benadeeld’

0

Bij het afsluiten van een beleggingsverzekering hebben de verzekeraar en de bank als tussenpersoon verzuimd om de consument te wijzen op het recht om de verzekering binnen twee weken schriftelijk op te zeggen. Zowel de verzekeraar als de bank zijn op dit punt tekort geschoten. Echter, de consument is hierdoor niet daadwerkelijk benadeeld, concludeert de Geschillencommissie van Kifid.

De consument heeft volgens de Geschillencommissie niet aannemelijk gemaakt dat hij van het opzegrecht gebruik zou hebben gemaakt, als hij hierop was gewezen. De bank en de verzekeraar hebben de consument bij het afsluiten van de beleggingsverzekering verder afdoende geïnformeerd over het product en de bijbehorende kosten.

Postbank Blue Life Plan

Een consument heeft op 15 januari 1997 heeft met behulp van verzekeringstussenpersoon de Postbank (nu ING) een beleggingsverzekering afgesloten bij Tiel Utrecht Verzekeringen, inmiddels De Goudse. Het gaat om het zogenoemde Postbank Blue Life Plan, een spaarkasproduct gekoppeld aan een bij de bank afgesloten hypotheek. Naast kapitaalopbouw op basis van beleggen is in deze beleggingsverzekering het overlijdensrisico gedekt. De hoogte van de einduitkering wordt niet alleen bepaald door het beleggingsrendement, maar ook door de gerealiseerde overlevingswinst. Bij het afsluiten van de beleggingsverzekering was onder meer de Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers uit 1994 (Riav 94) van kracht.

Beleggingsrisico en kosten

Geschillencommissie: “De consument heeft uit de offerte, voorwaarden en het certificaat kunnen en moeten begrijpen dat hij een spaarkasproduct afsloot. In de offerte staat het geschatte doelkapitaal en dat de geschatte bedragen niet zijn gegarandeerd en dat het doelkapitaal de helft bedroeg van de hypotheekschuld. Ook is voldoende duidelijk dat bij een hoger of lager rendement de geschatte einduitkering hoger of lager zal zijn. Het is algemeen bekend dat beleggen het risico meebrengt dat rendementen uiteindelijk (veel) lager kunnen zijn dan verwacht of gehoopt. Uit de voorwaarden blijkt dat een eenmalige kostenvergoeding, doorlopende kosten en overige kosten in rekening worden gebracht. Andere dan deze genoemde kosten zijn niet in rekening gebracht. Er is dan ook geen reden voor terugbetaling van eerste en doorlopende kosten.”

Tekortkoming, niet nadelig

De Geschillencommissie constateert dat in het certificaat noch in de Postbank Blue Life Plan voorwaarden staat dat de consument het recht heeft om de beleggingsverzekering binnen twee weken na afgifte van het verzekeringscertificaat schriftelijk op te zeggen. “Dit is volgens de Riav 94 wel verplicht. De consument had op zijn opzegrecht gewezen moeten worden. Zowel de verzekeraar als de bank zijn op dit punt tekort geschoten. De consument heeft echter niet aannemelijk gemaakt dat hij van de opzegtermijn gebruik zou hebben gemaakt als hij wel op de hoogte was geweest. De consument heeft ook niet geprotesteerd tegen de in de voorwaarden vermelde kosten.” De Geschillencommissie concludeert daarom dat de tekortkoming niet heeft geleid tot schade voor de consument en wijst de vorderingen af.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.