Kifid boekt resultaat in woekerpolisdossier

0

Kifid heeft in het afgelopen jaar bijna 200 klachten over beleggingsverzekeringen met succes kunnen afronden. In de meeste zaken leidde de bemiddeling alsnog tot een oplossing die zowel door consument als verzekeraar werd geaccepteerd.

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie, constateert dat er in de markt meer partijen in beweging komen op dit hoofdpijndossier nu Kifid deze zaken oppakt. “Ik zie dat bij verzekeraars en ook bij vertegenwoordigers van consumenten. Dat is hoopvol. Wij zullen vastberaden en met voortvarendheid doorgaan op de ingeslagen weg. Er is nog veel werk te verzetten. En wanneer bemiddeling niet lukt en een uitspraak nodig is, dan kost dat echt meer tijd. Ik blijf daarom van alle partijen begrip en geduld vragen.”

Een jaar geleden begon Kifid met het fasegewijs oppakken van de behandeling van de klachten over beleggingsverzekeringen. Hiervoor zijn de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. De gefaseerde aanpak betekent dat cluster voor cluster de klachten worden opgepakt. Daarbij wordt elke klacht op haar eigen merites beoordeeld. Kifid: “Voor sommige clusters van klachten lijkt het mogelijk een oplossing te vinden door bemiddeling. Deze klachten krijgen voorrang. Datzelfde geldt voor de klachten in clusters, waarin de standpunten over en weer zijn uitgewisseld en de Geschillencommissie tot een oordeel kan komen. Daarbij volgt de Geschillencommissie zoveel mogelijk de lijnen die de Commissie van Beroep heeft uitgezet.”

700 klachten

Gedurende het afgelopen jaar werden er nog eens ruim 80 nieuwe klachten ingediend. Het totaal aantal klachten over beleggingsverzekeringen die Kifid nog in behandeling heeft, komt daarmee op ongeveer 700. Op de website van het Kifid is de stand van zaken rond de klachtbehandeling van beleggingsverzekeringen te volgen.

Op dit moment is de projectgroep Beleggingsverzekeringen met 90 klachten aan de slag. Zodra een cluster van klachten wordt opgepakt voor behandeling, ontvangen de betrokken consumenten en financiële dienstverleners hierover informatie van Kifid. Omdat de klachten cluster voor cluster worden behandeld, geldt voor een groot aantal klachten dat ze op een later moment worden opgepakt.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.