Kifid blijft beleggingspolisklachten ontvangen 

0

Kifid heeft in de eerste zes maanden van dit jaar de behandeling van 75 klachten over beleggingsverzekeringen met verschillend resultaat afgerond. Hoewel de problematiek al jaren bekend is, kwamen er in de eerste zes maanden ook weer 45 nieuwe beleggingsverzekeringsklachten bij.

Voor een derde van de 75 afgeronde zaken is met inzet van bemiddeling een oplossing gevonden tot tevredenheid van zowel de consument als de verzekeraar. In enkele zaken zijn partijen er samen uitgekomen. In 43 klachtzaken heeft de Geschillencommissie uitspraak gedaan.

In totaal heeft Kifid iets meer dan 600 klachten over beleggingsverzekeringen in behandeling. Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie: “Bij de start van de gefaseerde aanpak voor de behandeling van beleggingsverzekeringsklachten in april 2018 was de voorraad nog 827. Wij zullen doorgaan op de ingeslagen weg: bemiddelen waar dat mogelijk is en als dat niet lukt, doet de Geschillencommissie een uitspraak. Die uitspraken maken duidelijk wat de koers van Kifid is. Op basis daarvan zien we partijen er alsnog samen uitkomen. Dat biedt vaak sneller duidelijkheid dan nog verder procederen.”

Clustergewijs doorpakken

Kifid behandelt de klachten beleggingsverzekeringen gefaseerd en clustergewijs. De klachten zijn geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Kifid pakt cluster voor cluster de klachten op voor behandeling. Zodra een cluster van klachten wordt opgepakt voor behandeling, ontvangen de betrokken consumenten en financiële dienstverleners hierover informatie van Kifid. Omdat de klachten cluster voor cluster worden behandeld, geldt voor een groot aantal klachten dat deze later worden opgepakt.

Clusters van klachten waar een oplossing met inzet van bemiddeling mogelijk lijkt krijgen voorrang. Datzelfde geldt voor de klachten in clusters, waarin de standpunten over en weer zijn uitgewisseld en de Geschillencommissie tot een oordeel kan komen. Daarbij volgt de Geschillencommissie zoveel mogelijk de lijnen die de Commissie van Beroep heeft uitgezet.

Clusters afgerond

Inmiddels zijn de clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van Achmea, De Goudse, SRLEV en klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen grotendeels afgerond. Voor de klachten over de beleggingsverzekering DIN Hypotheek Plan van Allianz geldt dat Kifid de behandeling op verzoek van betrokken consumenten heeft aangehouden totdat de Commissie van Beroep uitspraak heeft gedaan in een beroepsprocedure over deze beleggingsverzekering.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.