Keuzes maken in een veranderende intermediaire markt

0

In de verzekeringsbranche zien we op dit moment een aantal belangrijke trends. Zo is de markt terechtgekomen in een fase van consolidatie en overnames. Ook in de intermediaire adviesmarkt zien we consolidatie: portefeuilles worden overgenomen en kantoren fuseren. Daardoor ontstaan er grote spelers die in de adviesmarkt steeds meer naar voren schuiven.

Auteur: Harry van der Zwan, Directeur Intermediaire Zaken Nationale-Nederlanden

Een andere trend is de commoditisering. Verzekeringsproducten gaan steeds meer op elkaar lijken en kunnen steeds gemakkelijker met elkaar worden vergeleken. De ontwikkelingen in de retailmarkt hebben daarbij een ander tempo dan die in de zakelijke markt. De verwachtingen van adviseurs en klanten worden steeds hoger: ze willen direct, one-stopshop, geholpen worden en goede en snelle service krijgen, waarbij de offline-, online-, directe en indirecte kanalen volledig geïntegreerd zijn. Daardoor ontwikkelen traditionele verzekeringsproducten zich steeds meer tot klantgerichte verzekeringsoplossingen waarin bijvoorbeeld employee benefits, inkomen, pensioen, vitaliteit en zorg zijn geïntegreerd.

Adviseurs meer op de voorgrond

Door deze trends ontstaan er verschuivingen in de klassieke waardeketen klant – adviseur – verzekeraar en veranderen de businessmodellen. Er is minder behoefte aan de traditionele one-size-fits-all-oplossingen van verzekeraars. Bovendien treden adviseurs steeds meer op de voorgrond. Dat zie je bijvoorbeeld aan het toenemende aantal serviceproviders, volmachtkantoren en gespecialiseerde verzekeringsadvieskantoren, die een nauwe relatie met de klant hebben. Daardoor bepalen de adviseurs steeds vaker samen met de klant hoe een verzekeringsoplossing eruit komt te zien.

Inspelen op trends

Als grote verzekeraar spelen wij in op deze trends: we willen veranderen en nog beter worden. Dat doen we in dialoog met de adviseurs. Zij zijn immers de ogen en oren van de klanten en kennen hun veranderende behoeften. We wisselen kennis uit over de belangrijke ontwikkelingen in de markt en zoeken samen met de adviseurs én klanten naar passende verzekeringsoplossingen. Het gebruik van data, zover wetgeving dit toestaat, over het gedrag van klanten kan daarbij een belangrijke rol gaan spelen.

Samen waarde toevoegen

Die dialoog realiseren we in offline- en online-samenspraaksessies. Samen met adviseurs praten we over de uitdagingen, kansen en veranderingen in de markt. Over adviezen, service en persoonlijke aandacht. We gaan het land in en zijn aanwezig op grote evenementen. Zoals op 29 maart op InFinance Day. Over de vraag hoe we samen waarde kunnen blijven toevoegen in een veranderende intermediaire markt wissel ik graag met u van gedachten.

Kennissessie InFinance Day

Op InFinance Day gaat Harry van der Zwan, Directeur Business Partners Nationale-Nederlanden, de dialoog aan met adviseurs over hoe aanbieder en adviseur samen waarde kunnen blijven toevoegen in een veranderende intermediaire markt.

Schrijf u hier in om gratis deel te nemen aan deze InFinance Day Kennissessie ‘Samenspraaksessie over Keuzes maken in een veranderende intermediaire markt’ van Harry van der Zwan op 29 maart 2018 in Expo Houten.

(Deze Kennissessie start om 11:40 uur en 15:20 uur)

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.