Kassa doet samen met ConsumentenClaim onderzoek naar de wijze waarop Nederlanders hun levensverzekering hebben afgesloten, bij wie ze dat hebben gedaan en of er na het afsluiten nog contact met de bank, tussenpersoon of verzekeraar is geweest, bijvoorbeeld over de scherp gedaalde tarieven.
Kassa vraagt via de enquête hulp van consumenten om misstanden op te sporen. Het televisieprogramma vraagt mensen die eerder een levensverzekering hebben afgesloten of deze tot stand is gekomen via een bank, tussenpersoon of rechtstreeks bij de verzekeraar. Ook wordt gevraagd of de verzekering voor of na 1 januari 2013 is afgesloten en of dit sec als levensverzekering, voor kapitaalopbouw of in combinatie met een hypotheek was.
Bank of tussenpersoon
Respondenten die de polis hebben afgesloten via een bank of tussenpersoon krijgen vervolgens een aantal aanvullende vragen. Zo wil Kassa weten hoe lang geleden aanvrager voor het laatst een adviesgesprek heeft gehad met betrekking tot de levensverzekering en of de verzekerde er door zijn bank of tussenpersoon op gewezen is dat de tarieven voor bepaalde levensverzekeringen de afgelopen jaren sterk zijn gedaald.
De naam van de bank of tussenpersoon en de wijze waarop die kosten in rekening brengt voor een advies of werkzaamheden is ook onderdeel van de vragenlijst. Tot slot wordt gevraagd of respondent een hypotheek heeft, wanneer die is afgesloten, of een levensverzekering daarbij een verplichting was en hoe lang geleden respondent voor het laatst een adviesgesprek heeft gehad met betrekking tot die hypotheek.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.