Jubileumcongres FFP kijkt naar toekomst

0

De Federatie Financieel Planners (FFP) vierde donderdag het 20-jarig bestaan tijdens het jaarlijkse congres. In Nieuwegein ging het vooral over de toekomst, maar ook over Pokémon Go en een roze zwembroek.

Onder de ruim duizend aanwezigen was de eerste FFP-voorzitter Leo Stevens, die door de huidige bestuursvoorzitter Marc van Poeteren in het zonnetje werd gezet. Tijdens het congres werd bekend dat Van Poeteren benoemd is tot voorzitter van FPSB Europe, de Europese tak van Financial Planning Standards Board waar wereldwijd 26 landen bij aangesloten zijn.

Hij kondigde ook aan dat de FFP binnenkort met een promotiecampagne begint om het belang van financieel plannen bij meer mensen onder de aandacht te brengen. Er ontstond enige hilariteit toen de voorzitter uitlegde dat het hoge aantal bezoekers van het congres hem in een lastig parket bracht. Hij had immers ooit geroepen dat hij in een roze zwembroek zou verschijnen als het bezoekersaantal door de duizend ging. Even leek het erop dat Van Poeteren zich aan zijn belofte zou houden, maar de al jaren geleden aangeschafte zwembroek bleek inmiddels te klein voor hem: “Ik pas ‘m niet meer.”

Financieel planner van het Jaar

Tijdens het congres werd de winnaar van de titel Financieel planner van het Jaar bekendgemaakt. Geert Reyners, vermogensmanager van Rabobank Nijmegen, bleef zijn concurrenten Suzanne de Moor en Jacco Los voor. Reyners is het komend jaar FFP-ambassadeur en krijgt onder meer een studiereis naar het FPA-congres in Nashville aangeboden.

Het thema van het congres was ‘Omhels de toekomst’. Trendwatcher Farid Tabarki hield de bezoekers voor dat de toekomst ‘vloeibaar’ is. In de vloeibare samenleving ligt minder vast, ontstaat een andere hiërarchie, werken organisaties meer in teams en zal er meer behoefte zijn aan individueel maatwerk. In zo’n onzekere, ongewisse toekomst liggen volgens Tabarki juist voor financieel planners veel kansen. “Er zal behoefte zijn aan bezinning en contemplatie”, aldus de trendwatcher, die eraan toevoegde dat meer dan ooit de klant centraal zal staan. “Goed kunnen luisteren is dan essentieel.”

Pokémon Go

In haar keynote speech nam AFM-bestuursvoorzitter Merel van Vroonhoven een verrassende zijweg: het succes van Pokémon Go. Ze zei het vooral opmerkelijk te vinden hoe zo’n game een massa mensen in beweging kan krijgen. Daarin zag ze een parallel met de grote groep consumenten die in beweging zou moeten komen, om met de eigen financiële toekomst bezig te gaan. Van Vroonhoven constateerde dat veel Nederlanders zich niet bewust zijn van hun financiële positie na hun pensionering. De drempel voor financieel advies is voor veel mensen te hoog.

De sleutel ligt volgens de AFM-bestuursvoorzitter in innovatie, om ervoor te zorgen dat meer mensen toegang krijgen tot financiële planning. Daarbij kan Pokémon Go volgens haar ter inspiratie dienen, als een geslaagd voorbeeld van ‘buiten de box kijken’.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Avatar

Sietse Meijer is redacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.