Jongere generaties voelen crisis het hardst

0

Voor Generatie Z (18- tot en met 24-jarigen) en millennials (25- tot en met 34-jarigen) zijn de gevolgen van de corona-pandemie groter dan voor welke andere generatie ook. Dat is over de hele wereld zo, Nederland niet uitgezonderd, blijkt uit de nieuwe Kantar COVID-19 Barometer.

Deze wereldwijde studie bestaat uit meerdere meetmomenten en laat zien hoe Covid-19 het leven van mensen in meer dan 50 landen beïnvloedt. In Nederland zeggen 12% (wereldwijd: 35%) van de 18-24-jarigen en 26% (wereldwijd: 37%) van de 25-34-jarigen zich enorm druk te maken over de hele situatie tegen 25% (wereldwijd: 41%) gemiddeld. Hoewel de jongere generaties zich over het algemeen minder grote zorgen maken dan oudere generaties, heeft de pandemie volgens de onderzoekers juist een grotere impact op millennials en Generatie Z (GenZ).

We doen het iets beter

Nederland staat er wel wat beter voor dan veel andere landen. Toch heeft de coronacrisis ook in ons land nu al bij 31% (wereldwijd: 49%) van GenZ en 24% van de millennials (wereldwijd: 52%) invloed op het huishoudinkomen. Dat geldt voor 21% van alle Nederlanders. Nog eens 40% van de groep van 18 tot en met 34 jaar verwacht in de toekomst de economische gevolgen van de coronacrisis te gaan voelen; dat aantal is hoger dan voor welke andere generatie ook.

Bijna de helft van GenZ (45%) en 40% van de millennials in Nederland zeggen dat ze de impact van de coronacrisis al merken in hun dagelijkse leven (tegen 35% gemiddeld). Generatie Z en de millennials (23% in Nederland tegen 41% wereldwijd) vinden het het moeilijkst dat ze hun vrijheid moeten opgeven. De jongere generaties maken wel van de gelegenheid gebruik om nieuwe vaardigheden aan te leren; ze werken meer dan gemiddeld aan hun persoonlijke ontwikkeling, maar proberen ook veel vaker nieuwe recepten uit.

Mediaconsumptie

Zowel de online als at-home mediaconsumptie zijn ook in Nederland significant toegenomen, zeker onder jongere kijkers. Online-video groeit het hardst; 74% van GenZ en 40% van de millennials zeggen het meer te gebruiken (tegen 31% gemiddeld). Van alle online platforms ziet YouTube het gebruik het hardst stijgen. 72% van GenZ en 41% van de millennials maken nu meer gebruik van dit kanaal. 53% van de 18-34-jarigen brengt meer tijd door op sociale kanalen. Instagram profiteert hier het meest van.

Merken en bedrijven

Net als bedrijven vinden mensen wereldwijd dat merken nu praktisch en realistisch moeten zijn, en van pas moeten komen in het nieuwe dagelijkse leven. Van de Nederlanders vindt 32% dat. Vergeleken met de andere generaties, verwachten jongvolwassenen meer van merken dat ze proactief betrokken zijn bij de samenleving en de burgers. 24% van de Nederlandse millennials vindt dat merken een voorbeeld zouden moeten zijn en de verandering moeten leiden (tegen 13% van GenZ en 15% gemiddeld).

In lijn met de hele Nederlandse bevolking vindt maar 1% van de millennials en GenZ dat merken nu moeten stoppen met adverteren. 38% van de Nederlanders vinden dat humor in reclame ook nu nog kan, 24% van de Nederlanders is het daar niet mee eens.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.