Jeroen Prevo (ING): ‘Digitalisering is ondersteunend in het advies’

0

Op 20 mei 2025 organiseert ING wederom het ING Hypotheekevent. Dan betreedt ook Jeroen Prevo voor de eerste keer het podium. In dit interview een kennismaking met de nieuwe Directeur Intermediair. Zijn eerste 100 dagen bij ING Nederland zitten er inmiddels op. Hoe kijkt hij daarop terug, welke plannen liggen er op de tekentafel en welke innovaties kunnen we op korte termijn van ING Wonen verwachten? 

‘ING investeert onverminderd in het intermediair’

Met Jeroen Prevo (55) heeft ING een Directeur Intermediair in huis gehaald die de adviespraktijk van binnen en buiten kent. In 1994 begon hij zijn carrière in hypotheken bij WestlandUtrecht bank. Op zijn 26ste werd Prevo vestigingsmanager van De Hypotheker in Veldhoven, om drie jaar later als Rayondirecteur Sales Intermediair terug te keren bij WestlandUtrecht bank. Prevo werkt sinds 2006 bij ING Bank en vervulde daar onder andere de rol van Districtsdirecteur MKB & Particulieren Zuid Nederland (inclusief de distributie van hypotheken via het intermediair) en Regiodirecteur Private Banking. De afgelopen drieënhalf jaar was hij bij ING België als Head of Sales verantwoordelijk voor het commerciële succes in hypotheekverstrekking.

Bij zijn aantreden op 1 januari zei Prevo enorm te geloven in het belang van onafhankelijk financieel advies. Hij gaat zich dan ook maximaal inzetten voor het intermediair, zo beloofde hij. Prevo heeft inmiddels veel intermediaire relaties die zaken doen met ING gesproken. “Het is fijn om weer terug te zijn in het intermediaire distributiekanaal. Het mooie is dat ik nu weer veel adviseurs uit de tijd van WestlandUtrecht en De Hypotheker tegenkom. Tijdens mijn gesprekken in het land hoef ik mij daarom vaak niet eens voor te stellen, we zijn alleen allemaal wel wat ouder geworden”, vertelt Prevo met een lach.

België-Nederland

Jeroen Prevo volgt Turhan Özgüner op, die deze functie tien jaar vervulde. Özgüner is nu CEO van Record Credits, onderdeel van ING in België. Pendelde Özgüner in het begin tussen Nederland en België, Prevo volgt die route momenteel in omgekeerde richting. Vorig jaar heeft Prevo in België nog even kunnen optrekken met zijn voorganger en hem wegwijsgemaakt in Brussel en de gebruiken in België. “Andersom heeft Turhan mij uitgebreid meegenomen in het reilen en zeilen bij ING Intermediair en kreeg ik een marktupdate van iemand die er nog middenin zat. Een betere functieoverdracht kun je je niet wensen.”

100% First Time Right

Bij ING Nederland volgt Prevo de ingeslagen weg naar een stabiel en voorspelbaar proces. In één keer goed is de ambitie. In zijn eerste maand kon Prevo aankondigen dat adviseurs hun klanten voortaan ook offertestukken digitaal kunnen laten ondertekenen in de volledig in samenwerking met het intermediair ontwikkelde tool ING Hypotheekstart. Voorbeelden van offertestukken die digitaal ondertekend kunnen worden zijn de offerte, het SEPA-machtigingsformulier en de contragarantie.

ING spreekt zelfs van een garantie op 100% First Time Right (FTR) bij digitaal ondertekenen, omdat er automatische controles op de offertestukken plaatsvinden en er minder documenten heen en weer gestuurd hoeven te worden. Ook het formulier fiscaal inwonerschap kan sinds eind januari digitaal ingevuld worden. Prevo: “Digitaal invullen en ondertekenen scheelt jaarlijks vier miljoen pagina’s aan geprint, gescand en weggegooid papier. Daarnaast levert het een gebruiksvriendelijke klantreis op in de vertrouwde en veilige ING-omgeving. En heel belangrijk: dit was een langgekoesterde wens van het intermediair die we nu waar hebben kunnen maken. Inmiddels maken veel intermediairs gebruik van digitaal ondertekenen.”

Nieuwe toevoegingen

Het proces waarin een klant toestemming geeft voor het delen van klantdata met het intermediair wordt binnenkort toegevoegd aan Hypotheekstart. De klant geeft deze toestemming binnen Hypotheekstart voor 10 jaar na het tekenen van de hypotheekofferte. Prevo: “Daarmee kunnen we het beheerproces in samenwerking met het intermediair nog beter oppakken. Financiële gezondheid, duurzaamheid, persoonlijk advies en klantbeheer staan bovenaan onze prioriteitenlijst.”

‘Feedback van intermediairs is voor ons heel waardevol en een belangrijke leidraad’

Op het gebied van beheer gaat ING Intermediair nieuwe stappen zetten binnen Hypotheekstart, maar altijd in samenspraak met de adviseur, benadrukt Prevo. “Dat doen we bijvoorbeeld via klankbordgroepen en sessies in het land want feedback van intermediairs is voor ons heel waardevol en een belangrijke leidraad. Klantbeheer kun je goed doen als je duidelijke afspraken met elkaar maakt. Wie doet wat en neemt daar de verantwoordelijkheid voor? De financiële gezondheid van onze klanten vandaag en in de toekomst is voor ING enorm belangrijk. Als we zaken zien veranderen bij klanten dan delen we, waar mogelijk en toegestaan door de klant, die informatie met het intermediair. Het is aan de adviseur of hij daarmee aan de slag gaat. Wordt die beheertaak niet opgepakt, dan doet ING het zelf. Op die manier hebben we in het verleden ook het dossier aflossingsvrije hypotheken actief opgepakt. Altijd in overleg met de betrokken adviseurs, want bij ING is de adviseur in de lead.”

Gewaardeerde buitendienst

Dat die aanpak wordt gewaardeerd bleek onlangs weer toen ING voor het derde jaar op rij de IG&H Performance Monitor won. Voor ING een aanmoediging om door te gaan op de ingeslagen weg. “Het winnen van de emotionele en de functionele voorkeur van het intermediair is waar we het voor doen. We zetten elke dag alles op alles om het intermediair de beste service en dienstverlening te bieden en te blijven innoveren. Deze prijs is een geweldige aanmoediging.”
ING kreeg een overall score van 8,3 en scoorde hoog op alle items uit het onderzoek, zoals dienstverlening, producten, processen en medewerkers. ING deelde het hoofdpodium van IG&H met Obvion, derde werd Florius.

‘Relatiemanagersmanagers zijn het persoonlijke contact in een digitaliserende hypotheekketen’

Opvallend vaak werd in het IG&H-onderzoek de expertise en het directe contact met de relatiemanagersmanagers door de adviseurs geprezen. Prevo kondigt aan dat het team relatiemanagers wordt uitgebreid en de eerste vacatures staan al open. “We hebben een ijzersterk Relatiemanagement. Onze relatiemanagers hebben verstand van zaken en kunnen op een hoog niveau sparren met het intermediair. Ze geven fraudetrainingen, weten precies hoe je maatwerkaanvragen effectief kunt indienen, kunnen bij drukte de juiste prioriteiten stellen om binnen de processen soepel te laten verlopen, weten wat het lokale ondernemerschap inhoudt en ze zijn op veel vakgebieden ingelezen.

En niet onbelangrijk: de relatiemanagersmanagers zijn het persoonlijke contact in een digitaliserende hypotheekketen”, aldus Prevo. Niet alleen de buitendienst wordt uitgebreid, ook komen er meer acceptanten. Er worden investeringen gedaan in een uitbreiding van de maatwerkdesk voor complexe klantsituaties en de mogelijkheid tot voorbespreken wordt de komende tijd fors uitgebreid. Ook dat draagt bij aan het persoonlijk én digitaal dat ING wil zijn. Digitalisering is ondersteunend in het advies.

Zes zekerheden

ING lanceert binnenkort een nieuwe intermediaircampagne ‘Op je best met onze zes zekerheden’. Zes zekerheden die het intermediair ontzorgen om het beste uit zichzelf te halen, vertelt Prevo.

‘Onze belangrijkste en grootste zekerheid; dat is natuurlijk het intermediair zelf’

“Deze zekerheden behelzen onder meer het eerdergenoemde relatiemanagement; het dagelijkse aanspreekpunt voor het intermediair. Daarnaast een team van experts die altijd klaarstaan voor het intermediair, zelfs voor de meest complexe klantsituaties, een voorspelbaar hypotheekproces met innovatieve en digitale oplossingen, vooruitstrevende en toekomstbestendige hypotheekoplossingen voor elke levensfase én ING als proactieve en deskundige partner voor relevante kennis en events om het intermediair verder te helpen op zijn vakmanschap en ondernemerschap. En dan onze belangrijkste en grootste zekerheid; dat is natuurlijk het intermediair zelf. Met hun kennis en expertise waar wij en vooral hun klanten altijd op kunnen rekenen.”

ING Hypotheekevent

Op 20 mei 2025 organiseert ING weer het ING Hypotheekevent. Dit jaar wordt de rode loper voor de intermediaire relaties uitgerold bij AFAS Live in Amsterdam. Hen staat ook dit jaar weer een verrassend programma vol inspiratie en informatie te wachten, met onder andere sprekers als Arend Jan Boekestijn, Peter Hein van Mulligen, ING’s hoofdeconoom Marieke Blom en Eva-Lotte Bakker van de AFM. Voor Prevo zelf is het Hypotheekevent een mooie gelegenheid om veel adviseurs tegelijk te spreken en van hen te horen wat hen drijft, waar ze behoefte aan hebben en hoe ING hierin kan voorzien. Prevo: “Ik kijk ernaar uit! Het intermediair is en blijft ontzettend belangrijk voor ING; ’t Begint bij jou.”

 

 

 

Het interview met Jeroen Prevo werd voor het eerst gepubliceerd in InFinance magazine. Klik op de cover om de hele uitgave te lezen. 

 

 

 

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.