Jarig Adfiz houdt branchedebat

0

Adfiz vierde gisteren in Museum Singer Laren dat de eerste voorloper van de brancheorganisatie 110 jaar geleden werd opgericht.

Een van de onderdelen was een branchedebat onder leiding van journalist en BNR-presentator Bas van Werven. De negen deelnemers aan het debat waren Arjan Vliegenthart (Nibud), Eveline Ruinaard (Kifid), Jurjen Oosterbaan (DFO), Leendert-Jan Visser (MKB-NL), Jan Berndsen (AFM), Anne Bergsma (Adfiz-Lid), Geert Bouwmeester (De Goudse), Peter Mols (SIVI) en Michael Mackaaij (Adfiz-Lid).

Ze gingen met elkaar in debat gingen over de waarde van advies. Alhoewel: “De waarde van advies staat niet ter discussie”, zo zei een van de deelnemers. “Daar zijn we het volgens mij met z’n allen over eens. De vraag is alleen hoe we dat beter tussen de oren van de klant krijgen.” De belangrijkste gespreksthema’s die de revue passeerden waren regeldruk, betaalbaarheid van advies en innovatie.

Regeldruk

Slaat Nederland op het gebied van regels niet door? Dat er wat moest gebeuren om het kaf van het koren te scheiden, daar is iedereen het over eens. Maar dat is nu wel gerealiseerd en adviseurs willen zich weer kunnen richten op het adviseren van hun klanten in plaats van steeds veel tijd te moeten investeren om te voldoen aan nieuwe regels; de ruimte om te ondernemen staat onder druk. Aan de andere kant heeft de branche ook toezicht nodig. Niet alleen om misstanden te voorkomen, maar ook omdat de klant er vertrouwen uit kan putten dat er iemand meekijkt of alles volgens de regels verloopt.

Betaalbaarheid van advies

Ruim 30% van de Nederlanders maakt geen gebruik van een adviseur, zo toont onderzoek van Nibud aan. Vaak gaat het dan ook nog eens om de groep mensen die financieel advies juist het hardst nodig hebben. Dat goedkoop vaak duurkoop blijkt, valt ook Kifid op, zeker in de execution-only zaken die zij behandelen. Er moet dus iets worden gedaan aan het verbeteren van de toegang tot advies.

Innovatie

Digitalisering moet beter en efficiënter. Investeringen in extranetten hebben de verzekeraars veel efficiëntie geleverd, maar in de hele keten moet het nog veel beter; dat moet de branche omarmen. Adviseurs moeten niet bang zijn voor de robo-adviseur, maar ‘hem beschouwen als een robo-assistent. Een tool die kan helpen bepaalde tijdrovende klussen sneller en efficiënter te doen, zodat adviseurs meer tijd hebben om zich op de klant te richten. Door er op die manier naar te kijken komt er misschien meer vaart in de ontwikkeling van dergelijke toepassingen. “Laten we het gebeuren of gaan we ermee aan de slag zodat we het kunnen beïnvloeden en bijsturen?”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.