De angst onder Nederlanders om slachtoffer te worden van internetcriminelen stijgt fors. Dat blijkt deze week uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van Interpolis.
Zo’n 55% van de Nederlanders maakt zich zorgen over de gevaren van cybercrime en de gevolgen daarvan. Ten opzichte van een jaar geleden is er sprake van een significante stijging van 15 procentpunt. Volgens de meest recente versie van de Woonmonitor vrezen Nederlanders het meest voor identiteitsfraude, voor aan- en inkoopfraude en om gehackt te worden op hun bankrekening. Maatregelen die mensen nemen om te voorkomen dat zij slachtoffer worden van internetcriminaliteit, zijn onder andere het controleren van afzenders van berichten (83% meestal/altijd) en het installeren van updates (81% meestal/altijd) en antivirusprogramma’s (73% meestal/altijd). Passwordmanagers (43% meestal/altijd) en VPN-verbindingen (32% meestal/altijd) worden minder gebruikt. Een derde ziet die als niet nodig Toch zijn dat bewezen ‘tools’ die het criminelen lastig maken.
Schaamte
Een kwart van de Nederlanders (26%) had afgelopen jaar te maken met phishing, waarvan vaker niet dan wel een melding wordt gedaan. “We zien dat schaamte bij slachtoffers een grote rol speelt en dat zij er daarom vaak niet over praten met familie en vrienden. Aangifte doen bij de politie blijft dan ook uit. En dat terwijl het nodig is om elkaar te informeren om zo meer leed te voorkomen. Of om emotionele schade te verwerken. Die is toch vaak groot. Dat wordt onderschat”, zegt Mireille van den Boom van Interpolis.
Cybercheck
Interpolis focust op preventie en gedragsverandering. Een voorbeeld van wat Interpolis heeft ontwikkeld om bij mensen meer bewustwording te creëren en gedrag te veranderen is de zogeheten Cybercheck. Van der Boom: “Daarmee bieden we mensen direct inzicht in hun online gedrag. Het doel is om te voorkomen dat ze slachtoffer worden. De Cybercheck is er om aan de hand van verschillende thema’s en vragenlijsten je online veiligheid te vergroten. Na het invullen van de Cybercheck weet je hoe je er op de verschillende thema’s voor staat.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.