Intermediair behoudt meerwaarde voor consument

0

Arno Dolders, algemeen directeur van Legal & General, ziet dat bij banken en verzekeraars grote saneringen plaatsvinden. “Dit kan niet anders dan een versnelde uitstroom van een hoop knowhow betekenen”, zo stelt hij. Dat meerdere aanbieders nu onder één label zowel rechtstreeks als via het intermediair financiële producten aan de consument gaan aanbieden vindt hij “een merkwaardige ontwikkeling”.  

Dolders constateert dat aanbieders op het gebied van de kwaliteit van de administratieve processen grote slagen hebben gemaakt. “Op dit moment wordt het onderscheid vooral gemaakt door de mogelijkheid om de systemen van aanbieder en adviseur met elkaar te laten communiceren, waardoor dubbele handelingen verder worden voorkomen. Ik denk dat dit zo een beetje de eindfase is van de verbetering in de administratieve processen. Mijn inschatting is dat we in de komende jaren zullen zien dat het onderscheid tussen aanbieders vooral terug te vinden zal zijn in de kwaliteit van de medewerkers.” 

Dat meerdere aanbieders nu een multichannelstrategie voeren vindt Dolders vreemd. “Het drama van Icesave heeft denk ik toch voldoende aangetoond dat zelfs bij ogenschijnlijke eenvoudige financiële producten consumenten (en zelfs professionals) verkeerde keuzes kunnen maken, alleen maar omdat ze denken dat ze een paar tienden van procenten hogere vergoeding krijgen. Ik vind het te makkelijk om als aanbieder te zeggen dat de consument zelf wel beslist of hij wel of geen advies wil hebben. Het zijn tenslotte jouw producten die de consument koopt. De meeste financiële producten vereisen gewoon een degelijk advies. Het zeggen dat je klantbelang centraal stelt, betekent voor mij dat je heel terughoudend bent om financiële producten zonder advies aan te bieden.”

Dolders noemt direct writing ook een duur systeem. “Veel belangrijke financiële producten zijn echte ‘brengproducten’. Je moet als direct writer permanent heel veel geld investeren om die consumenten te bereiken voor wie op dat moment net dat financiële product van belang is. Vervolgens kost het gewoon veel inspanning om de consument echt te bewegen datgene te doen dat in zijn eigen belang is. Indien de processen bij het intermediair en de aanbieder op orde zijn, denk ik dat het intermediaire distributiekanaal de strijd met direct writers aan kan. Enerzijds omdat advies voor de consument een belangrijke meerwaarde inhoudt. Anderzijds omdat ik ervan overtuigd ben dat bij een zuivere kostentoerekening direct writing niet bij voorbaat goedkoper hoeft te zijn dan het intermediaire kanaal.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.