Interbank zegt alle doorlopende kredieten op

1

Per 1 mei 2020 zegt Interbank alle lopende doorlopende kredieten op. Daarnaast draait de kredietverlener de renteverhogingen die in oktober 2017 en april 2018 zijn doorgevoerd terug. De te veel betaalde rente verrekent Interbank met de openstaande schuld.

Het collectief opzeggen van alle doorlopende kredieten per 1 mei 2020 betekent voor klanten dat zij vanaf dat moment niet meer kunnen opnemen uit hun krediet. Zij hoeven het uitstaande saldo niet in één keer terug te betalen, maar gaan door met de maandelijkse aflossing van de openstaande schuld totdat het krediet volledig is afgelost. Feitelijk wordt het doorlopend krediet daarmee een aflopend krediet. Vanaf het moment van opzegging rekent Interbank een aangepaste rente na de rentecorrectie.

Toekomst zonder schulden

Het met Interbank samenwerkend intermediair is vandaag per mail geïnformeerd over het collectief stopzetten van de opnamefaciliteit. In dit bericht schrijft Interbank onder andere: “We nemen deze maatregelen in het belang van de klant en om te zorgen dat de klant eerder kan uitkijken naar een toekomst zonder schuld. We bedoelen daarmee dat kredieten niet doorlopen, maar worden afbetaald en de rentekosten lager zijn. We zien ook dat het doorlopend krediet voor onzekerheid zorgt over de looptijd en het renteverloop. Daarom bieden wij dit product sinds 1 augustus 2019 niet meer aan en zeggen wij de doorlopende kredieten van al onze klanten per 1 mei 2020 op.”

Om overkreditering te voorkomen, geldt voor opnames tot 1 mei 2020 het actualisatieproces. Bij opnameverzoeken voor bedragen boven 2.500 euro (in één of meer opnames) moet de adviseur een controle uitvoeren. Bij een positieve uitkomst van die beoordeling wordt de opnameblokkade eraf gehaald.

Eerste opzegbrieven deze week

Rekening houdend met de opzegtermijn ontvangen de klanten met een doorlopend krediet uiterlijk op 29 februari een brief van Interbank met daarbij een flyer met informatie over opnames uit het krediet. Een eerste kleine groep klanten ontvangt de opzeggingsbrief op 8 februari. De andere klanten ontvangen de brief op 15 of 22 februari. Ook plaatst Interbank een mededeling over het opzeggen van het doorlopend krediet op het maandoverzicht van januari. Dit maandoverzicht ontvangen klanten digitaal in Mijn Interbank of per post vanaf 14 februari.

Om de operatie in goede banen te leiden is een serviceteam ingericht dat vragen van zowel adviseurs als klanten kan beantwoorden. De boodschap zal vooral impact hebben bij klanten die met enige regelmaat opnemen uit hun krediet. Die klanten worden voor een alternatieve oplossing doorverwezen naar hun adviseur. Om die adviseurs te ondersteunen kunnen advieskantoren via de accountmanagers data opvragen van klanten die deze maand een brief ontvangen.

Compensatieplan Interbank

Deze stap van Interbank staat los van het compensatieplan dat op basis van de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid (januari 2019) is opgesteld. Door een tussenuitspraak van de Commissie van Beroep (december 2019), moeten de uitgangspunten van dit compensatieplan mogelijk opnieuw bekeken worden. Interbank wacht met het informeren van klanten die in aanmerking komen voor compensatie op het definitieve oordeel van het Kifid in deze zaak.

Morgen publiceert InFinance een interview met Hans Cohen (foto), Directeur Interbank. Daarin vertelt hij onder andere over de visie van Interbank op ‘een toekomst zonder schuld’, waar mede het besluit om definitief een punt te zetten achter het doorlopend krediet uit voortkomt. Daarnaast gaat Cohen in op de besluitvorming en de gevolgen van dit besluit voor adviseurs en consumenten.

Update: Klik hier om naar het interview te gaan met Hans Cohen

Aflossen wordt de norm

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.