ING pakt Gouden Spreekbuis 2021

0

ING heeft de Gouden Spreekbuis Hypotheekverstrekkers 2021 gewonnen. De prijs wordt uitgereikt aan de hypotheekverstrekker die zich het afgelopen jaar het beste heeft ontwikkeld op het gebied van communicatie, imago, bekendheid en dienstverlening. De Zilveren Spreekbuizen gingen naar a.s.r. en BLG Wonen.

De Spreekbuizen werden dit jaar voor de 24ste keer uitgereikt. De drie genomineerden zijn gekozen op basis van de resultaten van de Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers van Blauw Research. Het imago wordt gemeten onder adviseurs die geen zaken doen met de betreffende hypotheekverstrekker en de dienstverlening onder adviseurs die samenwerken met de hypotheekverstrekker.

Een vakjury bestaande uit Michiel Meijer (Van Bruggen Adviesgroep), Nico Stolwijk (Vereniging Eigen Huis), Bart de Nie (SEH) en Alex Klein (InFinance) bepaalde vervolgens de winnaar, mede op basis van een pitch die de genomineerden hebben gegeven. Dit jaar was er in het bijzonder aandacht voor de wijze waarop concreet wordt gemaakt dat het belang van de consument zwaarder weegt dan dat van de verstrekker of andere stakeholders.

Bevindingen jury

Volgens de jury hebben de drie genomineerden het afgelopen jaar voor een deel geoogst wat ze in afgelopen jaren hebben gezaaid. Vaak duurt het even voordat ingezet beleid zijn vruchten afwerpt. Ook constateerde de jury  dat snelheid van handelen en inspelen op actualiteiten steeds belangrijker wordt.

Bij ING is het de bedoeling dat de klant zelf zaken kan doen en toch is ING er volgens de jury kien op om de klant zo veel mogelijk in de richting van de adviseur te manoeuvreren. Dit vooral om te voorkomen dat een klant onverstandige keuzes maakt. In het juryrapport valt te lezen dat ING het zelfs als haar plicht ziet om dat te doen. In tijden van een overspannen huizenmarkt kan dit rekenen op bijval van de jury.

Desktoptaxatie

Het juryrapport over ING: “Voor ING draait het om 5 elementen: product, vakmanschap, digitaal, service en de positionering van het intermediair. In product heeft ING een oplossing geboden voor senioren en expats. Wat betreft services heeft ING haar team van relatiemanagers sterk uitgebreid en weer teruggebracht op het niveau van 2015. De extra tijd en aandacht die dit oplevert, wordt door het intermediair beloond met een sterk verhoogde NPS. Deze investering in het intermediair waardeert de jury. ING stelt het intermediair constant in staat om optimaal geëquipeerd te zijn voor de klant. Kennissessies, samenwerking met SEH, tooling en diverse campagnes ondersteunen het intermediair hierbij.

De jury is onder de indruk van de wijze waarop en vooral de snelheid waarmee ING problemen opspoort, besluiten neemt om deze aan te pakken en de daad bij het woord voegt. Daarnaast prijst de jury ING’s initiatief met hybride taxaties, de desktoptaxatie. ING heeft daarmee heel moedig namens de branche haar nek uitgestoken.

Wat duurzaamheid betreft, heeft ING op het verkeerde paard gewed. De inzet op Envie is helaas geen succes geworden. Op dit vlak heeft ING dus nog een inhaalslag te maken. De jury hecht eraan te melden dat ING het aan haar positie verplicht is om komend jaar hier een topprioriteit van te maken.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.