IG&H: ‘Internationalisering schademarkt zet door’

0

Terwijl protectionisme de kop opsteekt in Europa en de Verenigde Staten, speelt zich in de verzekeringsmarkt een tegengesteld fenomeen af: internationalisering.

Dat concludeert IG&H in het rapport ‘Internationale spelers en Pan-Europese ambities’. Zowel intermediairs als verzekeraars zoeken over de landsgrenzen heen naar nieuwe mogelijkheden. Buitenlandse overnames binnen het intermediaire speelveld zijn aan de orde van de dag. Neem de recente overname van Quintes door Brown & Brown. En op de verzekeringsmarkt hebben Rhion, MaasLloyd en QBE zich sterk gevestigd. Tegelijkertijd zien we met de toetreding van NN tot de Duitse markt het omgekeerde gebeuren. De trend van internationalisering brengt zowel kansen als bedreigingen mee voor Nederlandse spelers en hun klanten.

Internationalisering bij intermediairs

De Nederlandse intermediaire verzekeringsmarkt bevindt zich momenteel in een derde overnamegolf. Rick Verweij, Manager Insurance bij IG&H: “Na de golven van door private equity gesteunde overnames en de groei van consolidators, zien we nu grote internationale brokers met Pan-Europese ambities de markt betreden.” Het marktaandeel van buitenlandse spelers is inmiddels zelfs tot 20% gegroeid in de intermediaire zakelijke schademarkt en 17% in de intermediaire particuliere schademarkt. Deze partijen investeren in verdere acquisities binnen Nederland en zien Nederland als springplank voor Europese groei.

Zakelijke markt

Internationale intermediairs richten zich veelal op de zakelijke markt, waardoor er voor Nederlandse intermediairs voornamelijk kansen liggen door te focussen op niches zoals arbeidsongeschiktheid en inkomen, of door in te zetten op hun lokale netwerk en gerichte klantbediening. Tegelijkertijd vormt de concurrentie van internationale brokers een bedreiging doordat zij schaalvoordelen, uitgebreide expertise en een breed netwerk aan risicodragers benutten waarover Nederlandse intermediairs niet of in mindere mate beschikken.

Internationalisering bij verzekeraars

Hoewel grootschalige overnames van Nederlandse verzekeraars door buitenlandse partijen zeldzaam zijn, blijven buitenlandse spelers hun positie versterken via het relatief eenvoudig te betreden en aantrekkelijke co-assurantie en volmachtkanaal. Daarnaast hebben buitenlandse verzekeraars een andere of hogere risk appetite en kunnen daarmee een groter deel van de markt bedienen. Buitenlandse verzekeraars hebben inmiddels een derde van de Nederlandse schademarkt in handen.

Nationale verzekeraars

Nationale verzekeraars kunnen internationalisering – net als intermediairs – het hoofd bieden door te focussen op doelgroepen (branches of niches), lokale proposities en gerichte klantbediening. Ook kan een focus op de particuliere markt zinvol zijn, aangezien buitenlandse partijen zich voornamelijk richten op de zakelijke markt. Tegelijkertijd verzwakt de concurrentiepositie van nationale verzekeraars door de internationalisering van het intermediair – waarbij samenwerking gezocht wordt met internationale risicodragers. Klanten kunnen op die manier bijvoorbeeld makkelijker over grenzen heen bediend worden. Omgekeerd is eenzelfde beweging te zien van Nederlandse intermediairs en verzekeraars die naar het buitenland kijken. Ook zij grijpen internationalisering aan voor groei. Zo breiden spelers als Alpina en Yellow Hive uit naar België en Duitsland. Terwijl NN ook de weg naar Duitsland inslaat via de volmacht en Achmea actief de verkenning over de Nederlandse grens doet.

Blik op de toekomst

Kortom, de verzekeringsmarkt breekt grenzen af, terwijl protectionisme juist wereldwijd oprukt. Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Insurance bij IG&H: “Alles wijst erop dat internationalisering in de schademarkt de komende jaren doorzet. Dit biedt kansen voor alle betrokken partijen: verzekeraars, intermediairs én klanten. De internationale schaalvoordelen maken scherpere tarieven, betere oplossingen en internationale klantbediening mogelijk. Hierbij is verdere digitalisering en succesvolle integratie van overgenomen partijen cruciaal. Voor gevestigde spelers betekent dit dat flexibiliteit, schaalbaarheid en heldere keuzes tussen lokaal specialisme of internationale verbreding cruciaal worden om relevant te blijven.”

De klant

En wat betekent het voor de klant? Van der Helm: “Als verzekeraars en intermediairs de benoemde succesfactoren invullen, profiteert de internationale klant van dienstverlening die beter aansluit bij het karakter van de organisatie. De lokale klant krijgt meer aandacht van gespecialiseerde lokale spelers. Beide type klanten staan straks wellicht sterker dan ooit in een steeds dynamischer wordende verzekeringsmarkt.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.