‘IA/IX standaard klaar voor marktbrede uitrol’

0

Vandaag lanceert HDN in samenwerking met Aegon en CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) een nieuw bericht, de IA/IX, waarmee hypotheekadviseurs vanuit hun eigen systeem de actuele hypotheekdata van hun klanten kunnen opvragen.

De drie partijen hebben de nieuwe dienst succesvol getest waarmee alles gereed is voor andere geldverstrekkers en adviessoftware om aan te haken. Op termijn is het doel dat adviseurs vanuit hun eigen systeem wijzigingsaanvragen kunnen doen voor bestaande klanten via HDN.

Nieuwe marktstandaard

Merlyn van den Berg (foto), HDN directeur: “Het informatiebericht, de IA/IX, is de nieuwe marktstandaard voor hypotheken in beheer. Met het HDN-informatiebericht worden hypotheekgegevens gemakkelijk en eenduidig uitgewisseld tussen de backoffice van de geldverstrekker en het systeem van de adviseur. Hiermee is datadeling op dossierniveau mogelijk en is er een kleinere kans op fouten, omdat er geen gegevens meer handmatig worden overgetypt. Met de nieuwe dienst kunnen adviseurs en klanten sneller handelen, omdat ze eerder weten waar ze aan toe zijn bij het eventueel wijzigen van een hypotheek. Daarbij gaat de kwaliteit van wijzigingsverzoeken, zoals het ‘Omzetten van een leningdeel’ of het ‘Ontslag van de hoofdelijke aansprakelijkheid’, omhoog omdat de aanvraag altijd is voorzien van de meest actuele hypotheekgegevens.”

Aegon en CMIS

Aegon is de eerste grote partij die het voor adviseurs van CMIS Franchise mogelijk maakt om hun bestaande Aegon portefeuille up-to-date te houden en consumenten sneller en beter te bedienen met de juiste en actuele informatie. Carla Hidding, accountmanager Digitalisering bij Aegon, is enthousiast na de pilot: “Ik ben blij met deze mijlpaal. Uiteindelijk is ons doel dat adviseurs vanuit het eigen systeem via HDN wijzigingen kunnen aanvragen voor bestaande klanten. Zodoende worden de mutatieverzoeken sneller, efficiënter en met een betere datakwaliteit aangeleverd. En dat betekent dat de keten kwalitatief beter en meer voorspelbaar wordt voor de klant én adviseur.”

Langgekoesterde wens

Van den Berg: “Met de goede resultaten uit de pilot is de standaard nu klaar om breder gebruikt te worden. Aegon en CMIS Franchise hebben laten zien dat de langgekoesterde wens van adviseurs mogelijk is. Belangrijk is nu dat meer geldverstrekkers en softwareleveranciers de standaard beschikbaar maken. Dat helpt adviseurs en geldverstrekkers om hun wederzijdse klanten zo goed mogelijk te bedienen en de hypotheek optimaal te onderhouden. Hiermee krijgt de samenwerking tussen geldverstrekkers en het intermediair een belangrijke, nieuwe impuls.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.