HypoVak 2021 weer fysiek: van klachten tot een duurzaam hypotheekadvies

0

Tijdens HypoVak 2021 konden hypotheekadviseurs elkaar weer fysiek in de ogen kijken en daar maakten ze massaal gebruik van. Op het podium van de Midden Nederland Hallen in Barneveld wisselden vanochtend de onderwerpen elkaar af: van consumentenklachten tot aan een duurzaam hypotheekadvies.

Na de uitreiking van de allereerste Groene Lotus Award betrad Eveline Ruinaard (foto), voorzitter van de Geschillencommissie van Kifid, het podium. Zij bracht de adviseurs op de hoogte over de trends en ontwikkelingen rond klachten van consumenten. Het aantal klachten rond hypotheken neemt de laatste jaren gelukkig wat af. In 2020 waren er ‘nog maar’ 500 klachten. “Dat varieert van klachten over niet passend advies tot aan het in gebreke zijn van nazorg. Bij klachten richt Kifid zich allereerst op bemiddeling als het kan en een uitspraak wanneer nodig.”

Diezelfde procedure zou ook de adviseur moeten verrichten, vindt Ruinaard. “Hou bij een klacht van een consument indien mogelijk ruimte voor bemiddeling. Procedeer in begrijpelijke taal. Vermijd uitstel. Bedenk bij de mondelinge behandeling wie er van je kantoor aanwezig is. Stuur degene die het contact met de consument heeft gehad. Dit mondt vaak uit in een prettig gesprek.”

Het is zeer belangrijk voor de adviseur om een goede vastlegging van het adviestraject te hebben, benadrukt Ruinaard. “Dit kan van groot belang zijn tijdens de behandeling van de klacht bij het Kifid.”

Personal branding

Citymarketeer Frits Huffnagel (Castro Communicatie) hield de hypotheekadviseur een spiegel voor tijdens zijn voordracht over personal branding. Veel succesvolle personen hebben van hun eigen naam een succesvol merk gemaakt en dat kan de adviseur ook, aldus Huffnagel.

Zijn tien tips voor de adviseur:

–        Kijk waar je motivatie ligt

–        Definieer je publiek; beperk je tot een specifieke doelgroep

–        Wees authentiek; wees echt, de waarheid is prachtig

–        Wees consistent in je boodschap.

–        Blijf in beeld via netwerken en social media

–        Denk en beslis vanuit je kracht/sterktes. Realiseer wat je sterktes zijn, vraag dat aan anderen

–        Creëer een positieve impact en zorg voor waarde

–        Brands zijn niet statisch; blijf flexibel

–        You win some, you lose some. Is niet erg, je kan niet iedereen pleasen

–        Pluk de vruchten van je succes. Goodwill door personal branding.

Duurzaam hypotheekadvies

Fred de Jong (HAN University of Applied Sciences) benadrukte op het podium het belang van duurzaamheid in het vakgebied van hypotheken. Bijna 100% van de toeschouwers vindt duurzaamheid belangrijk. Ook overheden en toezichthouders zetten zich hiervoor in. Zij hebben al dwingende afspraken gemaakt met de Europese Green Deal (in 2050 klimaatneutraal continent) en middels de sustainable development goals van de VN.

“Van de financiële sector wordt wat dat betreft een grote rol verwacht. Ook van hypotheekadviseur wordt dit verwacht. De overheid stimuleert dit momenteel nog vriendelijk, in de toekomst komt daar mee dwang bij kijken.”

De tips van De Jong richting de adviseur: “Verdiep je in het thema, kijk wat je zelf kan doen. Ga in gesprek met klanten en businesspartners, neem het onderwerp mee in gesprek met klanten en eis duurzaam beleid van geldverstrekkers.”

Debat

Het laatste onderdeel van de ochtend was het debat ‘Innoverend naar een topadvies’. Hans Buursink (Nationale-Nederlanden), Arjé Pappie (De Hypotheekshop Watergraafsmeer en Badhoevedorp), Perry Dizij (Credit Life) en Nathan Brouwer (Figlo) gingen het debat aan over thema’s die moeten leiden naar een topadvies.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Martijn Develing

Martijn Develing is (internet)redacteur bij InFinance.