‘Hypotheekverstrekkers moeten ‘probleemklanten’ benaderen’

0

Huiseigenaren die later in problemen dreigen te komen vanwege een aflossingsvrije hypotheek, kunnen benaderd worden door hun geldverstrekker, meldt minister van Financiën Wopke Hoekstra (foto) in een brief aan de Tweede Kamer. Vanaf 1 juli moeten alle hypotheekverstrekkers in beeld hebben wie van hun klanten in die groep vallen.

Hoekstra stelt in de Hypotheekschuldmonitor wel vast dat de totale Nederlandse hypotheekschuld nu minder zwaar drukt op de economie. Die is de laatste jaren licht gestegen naar ongeveer 722 miljard euro. Ten opzichte van het bbp is echter sprake van een forse afname. De hypotheekschuld als percentage van het bbp is sinds een piek van 105,4% in 2012 gedaald naar 90,3% in het derde kwartaal van vorig jaar, aldus de minister. “Aan het begin van 2013 stonden nog ruim 35% van alle koopwoningen onder water, eind 2019 is dat iets minder dan 4%. Dat is mede te danken aan de enorme huizenprijsstijging en de invoering van de verplichte aflossing.”

Aflossingsvrij

Hoekstra gaf ook een update over aflossingsvrije hypotheken. Er loopt een campagne om huiseigenaren bewust te maken van de risico’s, zodat zij niet in de problemen komen als de hypotheek afloopt. Door de beperking van de hypotheekrenteaftrek is het aandeel aflossingsvrije- en beleggingshypotheken op de totale hypotheekschuld inmiddels wel sterk afgenomen: van 65% in 2013 naar 55% eind 2018. Ongeveer 2,7 miljoen Nederlandse huishoudens hebben een aflossingsvrije hypotheek.

Risicogroep

Op verzoek van de AFM hebben de vier grootste Nederlandse banken in een pilot 350.000 klanten uit de grootste risicogroep en een lager risicosegment benaderd over hun aflossingsvrije hypotheek. Hiervan zijn uiteindelijk 60.000 klanten persoonlijk gesproken. De risicogroep bleek wel wat kleiner dan gedacht. Zo kiezen zulke klanten bij het oversluiten vaak voor een veiligere hypotheekvorm of hebben zij extra aflossingen gedaan, terwijl anderen door de gestegen huizenprijzen uit de gevarenzone raken. Er zijn ook mensen met veel overwaarde die aangeven dat zij later kleiner willen gaan wonen en daardoor geen problemen voorzien.

Probleemklanten

Nu de pilotfase is afgerond, wordt door de AFM van alle geldverstrekkers verwacht dat zij probleemklanten met een aflossingsvrije hypotheek gaan benaderen. “Het doel is dat de klant meer inzicht krijgt in zijn eigen hypotheeksituatie en handelingsperspectief aangeboden krijgt om het potentiële risico te verkleinen en waar nodig tot actie wordt aangezet”, Hoekstra. De AFM wil dat de geldverstrekkers daarom beter inzicht krijgen in de dossiers, zodat zij klanten met betaalbaarheidsrisico’s tijdig kunnen detecteren. “Met als doel om uiteindelijk alle klanten met een aflossingsvrije hypotheek inzicht te geven in de hypotheeksituatie.  Gezien het grote aantal aflossingsvrije hypotheken verwacht hij dat het enkele jaren gaat duren voordat alle klanten daadwerkelijk geïnformeerd zijn.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.