‘Hypotheekadviseurs willen alles in één CRM-systeem’

0

Uit een enquête van Romeo Financiële Diensten bij haar aangesloten advieskantoren blijkt dat 78,5% van de respondenten gebruik maakt van een CRM-systeem.

Daniel Nieuwenhuizen (foto), manager Sales en Marketing: “We vroegen hen naar het belang en het gebruik van een CRM systeem. Maar liefst 400 hypotheekadviseurs gaven gehoor aan dit onderzoek. Van de respondenten maakt een deel gebruik van ons eigen CRM-systeem Accelerate, een deel van andere CRM-systemen én een deel maakt nog geen gebruik van een CRM-systeem. Het overgrote deel (78,5%) van de respondenten maakt al gebruik van een CRM systeem en bijna driekwart hiervan is hier tevreden over. Ook vindt 80% van de respondenten het belangrijk dat een hypotheekadviespakket gekoppeld is aan het CRM-systeem. Opvallend daarbij is dat ruim 76% van de respondenten het belangrijk vindt dat een hypotheekadviespakket geïntegreerd is binnen het systeem.”

Geïntegreerd hypotheekadviespakket

Nieuwenhuizen vindt het heel begrijpelijk dat adviseurs graag een geïntegreerd hypotheekadviespakket binnen hun CRM-oplossing willen hebben. “Werken met één CRM-systeem waarin advies, bemiddeling en actief klantbeheer gecombineerd kan worden, in plaats van werken met verschillende systemen, levert meer gemak, overzicht en tijd op. Het is bovendien kosten-efficiënter. Dan bereik je waar het echt om gaat: meer aandacht voor je klanten, een hogere advieskwaliteit én betere nazorg. Daarom hebben wij ervoor gekozen om al deze functionaliteiten binnen Accelerate te ontwikkelen. Wij hebben het ook niet meer over een CRM-oplossing, maar over een financieel diensten platform.”

Tijdbesparing en klantbeheer

Ruim 78% van de respondenten geeft aan dat het belangrijk is dat een CRM-systeem hen tijd bespaart, zodat de adviseur meer tijd kan besteden aan de inventarisatie en het persoonlijke klantcontact. Daarnaast zegt 84% dat ze het belangrijk vinden dat het systeem de mogelijkheid biedt om de documenten deels automatisch te kunnen controleren. Ook klantbeheer is een belangrijk onderdeel binnen een CRM-systeem. Zo vindt 89% het belangrijk dat klantdata actueel is. Bijna 95% zegt dat ze het belangrijk vinden om binnen het systeem commerciële klantsignalen te ontvangen en waar nodig direct te kunnen delen met de klanten. Ruim 88% van de respondenten vindt het belangrijk dat het CRM systeem ondersteunt bij het uitvoeren van de zorgplicht na het advies.

Alles in één CRM-systeem

Het onderzoek bevestigt daarmee volgens Nieuwenhuizen een duidelijke behoefte van hypotheekadviseurs aan een alles-in-één systeem waarin hypotheekadvies gegeven kan worden, dat ondersteunt bij het bemiddelen van het hypotheekdossier en dat helpt bij klantbeheer.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.