‘Hypotheekadviseurs moeten meer ‘zorgwil’ tonen’

1

Hypotheekadviseurs moeten veel meer initiatief en ‘zorgwil’ tonen om huiseigenaren te helpen tijdens de looptijd van hun hypotheek. In de jaren na het tekenen van de papieren horen veel mensen nauwelijks nog iets van hun adviseur, terwijl zij dat wél verwachten.

Hierdoor missen huiseigenaren kansen om hun maandlasten te verlagen of de hypotheek te verbeteren. Slechts iets meer dan de helft van de klanten is dan ook tevreden over zijn adviseur, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1100 huiseigenaren.

Zorgplicht ná het afsluiten

Eigen Huis wil dat hypotheekadviseurs hun klanten veel actiever informeren en adviseren over voor hen relevante veranderingen. Nog te veel adviseurs zijn uitsluitend gericht op het moment van afsluiten en niet op de vele jaren daarna. Vrijwel iedere huiseigenaar krijgt dan te maken met veranderingen in zijn persoonlijke situatie en met nieuwe omstandigheden, zoals rentewijzigingen of dalende verzekeringspremies.

Minimalistisch

Slechts iets meer dan de helft van de huiseigenaren heeft na het afsluiten van de hypotheek nog wel eens contact met zijn hypotheekadviseur. In bijna 80% van de gevallen gebeurt dat pas als de klant zelf contact opneemt en om advies vraagt. Rob Mulder (foto), directeur belangenbehartiging bij Eigen Huis: “Er blijken helaas maar weinig adviseurs te zijn die met enige regelmaat zelf iets van zich laten horen, terwijl klanten dat wel verwachten. Veel adviseurs hebben een minimalistische opvatting van de zorgplicht en sturen hun klanten niet meer dan een algemene nieuwsbrief.”

Rentemiddeling

“In een tijd waarin adviseurs bijna alles van hun klanten weten en over een veelheid aan analysetools beschikken, doen ze daar maar weinig mee”, zegt Mulder. “Klanten worden nog nauwelijks gewezen op belangrijke zaken als rentemiddeling of het voordeel van een lagere renteopslag door op de hypotheek af te lossen. Er lijkt een gebrek aan zorgwil te zijn.”

Zorgplicht moet duidelijker

De vereniging wil dat de AFM duidelijkheid geeft over wat de klant van zijn onafhankelijke of bankadviseur mag verwachten tijdens de looptijd van zijn hypotheek. Desnoods moet daarvoor de regelgeving worden aangepast. De vereniging adviseert klanten om hierover altijd duidelijke afspraken met zijn adviseur te maken.

Risico op veroordeling

Actieve zorgplicht is ook nu niet vrijblijvend. Mulder: “Adviseurs die daarin aantoonbaar tekortschieten lopen daarmee het risico op een veroordeling door het Kifid of een rechter. Het Kifid oordeelt evenwel wisselend over hoe de zorgplicht moet worden ingevuld. In een zaak werd een onafhankelijk hypotheekadviseur veroordeeld tot het terugbetalen van ruim 3.200 euro voor een te hoge premie voor zijn overlijdensrisicoverzekering. In een soortgelijk geschil werd een bank juist vrijgesproken van een schadeclaim.”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

  • Wouter

    De Hypotheekbond heeft de volgende signaleringen voor pro-actieve nazorg:
    – Aflosvrije risicoanalyse in gehele portefeuille
    – Relaties met te koop staande woningen
    – Relaties met hun woning te huur (vaak onderverzekerd)
    – Renteverlengers (met aanbod van hun geldverstrekker)
    – Einde looptijd hypotheek
    – Hypotheek-oversluiters inclusief netto voordeel voor klant
    – ORV-oversluiters
    – Relaties die in aanmerking komen voor topafslagen
    – Blauwdruk klantsituatie bij AO, Werkeloosheid, Pensioen, Overlijden en Einde relatie
    – Gestopte rokers selecties
    – En meer

    Heeft u het te druk? Of kunnen wij u ondersteunen?
    https://www.actiev-beheer.nl/

    Ervaar het 30 dagen vrijblijvend zelf:
    https://www.portefeuillesignalen.nl/#demo