Hypotheekadviseur mijdt life event scheiden

0

De gevolgen van een scheiding komen in ruim 75% van de adviesgesprekken niet aan bod, zeggen NHG en Munt op basis van een gezamenlijk onderzoek. Beide organisaties hopen dat het onderwerp hoger op de agenda komt en door adviseurs standaard wordt meegenomen in een adviesgesprek.

Uit het onderzoek blijkt dat hypotheekadviseurs consumenten vaak niet wijzen op het scenario relatiebeëindiging en de mogelijke consequenties. Slechts 13% geeft aan volledig geïnformeerd te zijn. 11% van de gescheiden respondenten laat weten dat de adviseur wel over relatiebeëindiging is begonnen, maar dat de consequenties verder niet aan bod zijn gekomen. Uit het onderzoek blijkt verder dat op het moment dat de relatie werd beëindigd, slechts 23% een hypotheekadviseur heeft geraadpleegd. Meer dan 80% van de mensen die wél een adviseur raadpleegden geeft aan met tevredenheid terug te kijken op de rol van de adviseur tijdens de scheiding. Slechts 6% heeft de gesprekken met de adviseur als negatief ervaren.

Kansen creëren

NHG bestuurder Carla Muters kan zich voorstellen dat het lastig om een scheiding ter sprake te brengen op het moment dat een stel samen een huis koopt. “Voor hen is het een bijzondere mijlpaal. Op zo’n moment is een scheiding bij 80% van de stellen niet ’top of mind’. Het bespreken van de mogelijke consequenties kan zelfs onprettig voelen. De adviseur speelt hierin een cruciale rol; hij kan dit belangrijke onderwerp vanuit een neutrale adviesrol ter sprake brengen.”

Door het onderwerp actief ter sprake te brengen helpt de adviseur niet alleen zijn klanten, hij creëert daarmee ook nieuwe kansen voor zichzelf in de toekomst, schetst Muters. “Als scheiden al tijdens het acceptatiegesprek aan bod komt, denken consumenten er bij een scheiding eerder aan om een adviseur in te schakelen. In deze vervelende situatie kan een adviseur opnieuw een waardevolle gidsfunctie vervullen. Denk aan het uitvoeren van een beheertoets waardoor één van beiden misschien toch in de woning kan blijven wonen.”

Ondersteunende middelen

Het is volgens Munt en NHG van groot belang om de consument goed voor te lichten. Mensen weten bijvoorbeeld vaak niet dat er diverse mogelijkheden zijn om woningbehoud te realiseren. Ter ondersteuning heeft NHG een acceptatie- en beheertraining ontwikkeld. Daarmee worden aan de adviseur de belangrijkste mogelijkheden en ontwikkelingen getoond om consumenten te kunnen ondersteunen als zich een relatiebreuk voordoet. Maar ook een hypotheekverstrekker kan vaak veel meer betekenen dan mensen denken, zegt Munt-directeur Ellen Hensbergen. “Wij hebben bijvoorbeeld een team beschikbaar wat er speciaal op is gericht om mensen bij te staan indien de financiële situatie ingrijpend is gewijzigd.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.